Αλλάζει το τοπίο στον κλάδο ηλεκτρικών κι ηλεκτρονικών ειδών
Έτοιμη να ανεβάσει ρυθμούς δηλώνει η εγχώρια αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών σε μια περίοδο που κυοφορούνται ή έστω φημολογούνται έντονες ζυμώσεις στον κλάδο. Την ίδια στιγμή, οι βασικοί παίκτες της κινούνται επιθετικά, επενδύοντας στην επέκτασή τους και στον ψηφιακό τους μετασχηματισμό, διεκδικώντας με τον τρόπο αυτό μεγαλύτερο μερίδιο από μια πίτα που δείχνει να αυξάνει.
Οι ζυμώσεις του κλάδου και το ενδιαφέρον του Πλαισίου για τον Κωτσόβολο
Ενδεικτική των ζυμώσεων που προοικονομούνται στον κλάδο είναι η απόφαση της βρετανικής Currys να πουλήσει - αν και εφόσον «βρει καλή τιμή» - την ελληνική θυγατρική της Κωτσόβολο. Είδηση που συμπληρώθηκε προ ημερών από το ενδιαφέρον έτερης μεγάλης αλυσίδας, συγκεκριμένα του Πλαισίου, για να «συμμετέχει στην όλη διαδικασία». Η πώληση του Κωτσόβολου είναι ακόμα σε αρχικό στάδιο, με την Citi που την έχει αναλάβει να αναζητά δυνητικούς ενδιαφερόμενους επενδυτές. Από πλευράς του το Πλαίσιο βρίσκεται κι αυτό σε αναζήτηση συμβούλου, για να εμπλακεί σε αυτή, σταθμίζοντας με τον τρόπο αυτό οφέλη και συνέπειες, όπως επεσήμανε ο διευθύνων Σύμβουλος της επιχείρησης, Κώστας Γεράρδος σε πρόσφατη συνέντευξη Τύπου. Άλλωστε, έχει πλέον τη σχετική αυτονομία να το κάνει, μετά και την έξοδο του από το χρηματιστηριακό ταμπλό.
Το ενδιαφέρον του Πλαισίου για εξαγορά του Κωτσόβολου θεωρητικά θα μπορούσε να μετουσιωθεί σε πράξη, δεδομένης της ισχυρής ρευστότητας της επιχείρησης - τα ταμειακά διαθέσιμα της Πλαίσιο στο τέλος του 2022 ανέρχονταν σε 45,6 εκατ. ευρώ - αλλά και της πρόσβασης που έχει σε δανεισμό. Επί του πρακτέου όμως, είναι μια κίνηση που θα συνένωνε δύο εταιρείες με εντελώς διαφορετική φιλοσοφία και πολύ πιθανόν να προσέκρουε στην επιτροπή ανταγωνισμού, δεδομένου ότι μιλάμε για μια αγορά ύψους περίπου 2,6 δισ. όπου οι τρεις βασικοί της παίκτες αντιπροσωπεύουν το 60%-70% αυτής.
Επιθετικό πλάνο ανάπτυξης από τους μεγάλους του κλάδου
Σε αυτό το ρευστό σκηνικό, εξίσου ενδιαφέρον είναι και το γεγονός της επιθετικής πολιτικής ανάπτυξης που ακολουθούν οι μεγάλοι του κλάδου, σε μια προσπάθεια να πάρουν μεγαλύτερο μερίδιο από μια αγορά που σύμφωνα με τους ίδιους θα συνεχίσει να αυξάνει και δεν αναμένεται να «πιάσει ταβάνι» για τα επόμενα πέντε χρόνια. Να θυμίσουμε ότι η Κωτσόβολος ανακοίνωσε επενδύσεις ύψους 19,4 εκατ. ευρώ, από 13,4 εκατ. ευρώ που ήταν το προηγούμενο, οικονομικό έτος. Αντίστοιχα η Πλαίσιο ανέφερε ότι θα προχωρήσει σε επενδύσεις ύψους 40 εκατ. ευρώ για την επόμενη τριετία (2023-2025), ποσό αισθητά υψηλότερο από τα περίπου 10 εκατ. ευρώ επενδύσεων στις οποίες προχωρούσε ετησίως τα τελευταία χρόνια. Τέλος, o έτερος μεγάλος παίκτης, τα Public είχε αναφέρει ένα επενδυτικό πλάνο ύψους 100 εκατ. ευρώ.
Και οι τρεις λιανέμποροι ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών κατευθύνουν τις επενδύσεις τους στον ψηφιακό τους εκσυγχρονισμό, στην αυτοματοποίηση του δικτύου των logistics αλλά και στην επέκταση του δικτύου των καταστημάτων τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Κωτσόβολος κατευθύνει 4,9 εκατ. ευρώ για πληροφοριακές υποδομές συν 1 εκατ. ευρώ γιαlogistics, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία για την υλοποίηση μίας τεράστιας αποθήκης 55.000 τ.μ. στο Θριάσιο. Νέες αποθήκες εξετάζει να δημιουργήσει και η Πλαίσιο, ενώ η Public ολοκλήρωσε σχετικά πρόσφατα μία σχετική επένδυση, χωρίς να αποκλείεται να υπάρξουν και άλλες.
Επιπλέον, η Κωτσόβολος που διατηρεί σήμερα 95 καταστήματα σε Αθήνα, επαρχία και Κύπρο, δρομολογεί για το τρέχον έτος το άνοιγμα τριών καταστημάτων, την μεταστέγαση ενός ακόμα αλλά την ανακαίνιση άλλων πέντε. Το Πλαίσιο σχεδιάζει να διπλασιάσει τα 25 καταστήματά του στην επόμενη τριετία, όπως συμπεραίνει κανείς από τα λεγόμενα της διοίκησής του κατά την πρόσφατη συνέντευξη Τύπου, ενώ το Public σχεδιάζει να ανακαινίσει και να αναβαθμίσει 32 καταστήματα, ώστε να περιλαμβάνουν λευκές συσκευές, στο πλαίσιο και της ολοκλήρωσης της συγχώνευσης του με την Media Markt.
Στροφή στις υπηρεσίες και επέκταση σε νέες κατηγορίες προϊόντων
Πέρα από τα παραπάνω βέβαια, ειδικά οι δύο τελευταίοι - Πλαίσιο και Public - σχεδιάζουν να διευρύνουν το αποτύπωμά τους και μέσω εξαγορών. Για την ακρίβεια το Public σχεδιάζει να προχωρήσει σε νέες εξαγορές σε κλάδους που βρίσκονται σε άνθηση τον τελευταίο καιρό, διευρύνοντας το οικοσύστημα υπηρεσιών που έχει ήδη αρχίσει να δημιουργεί (επέκταση στα audiobooks, εξαγορά της irepair, στροφή στο edtech κ.ά). Η Πλαίσιο από την άλλη, πέρα από το ενδιαφέρον για την Κωτσόβολος, ανέφερε ότι είναι ανοιχτή σε όποια ευκαιρία προκύψει ακόμα κι αν αυτή περιλαμβάνει εξαγορά άλλης επιχείρησης.
Στο ίδιο πλαίσιο μάλιστα και οι τρεις ετοιμάζονται να διευρύνουν το προϊοντικό τους μείγμα και να επεκτείνουν τις υπηρεσίες που προσφέρουν στους καταναλωτές. Η Public θέλει να διευρύνει την ροή εσόδων της μέσα από την προσφορά υπηρεσιών και των shop in shop, σχεδιάζοντας να μεταμορφωθεί από μια αλυσίδα retail σε έναν πολυκαναλικό πάροχο προϊόντων και υπηρεσιών. Η Κωτσόβολος που έχει ήδη επεκταθεί σε υπηρεσίες όπως το «Σπίτι μου» αναλαμβάνει πλέον τον σχεδιασμό, προμήθεια και τοποθέτηση θερμοσίφωνα, φωτοβολταϊκών πάνελ στη στέγη και αντλιών θερμότητας. Χάρη στην άνοδο της τουριστικής δραστηριότητας μάλιστα στρέφεται και στην μερική ανακαίνιση σπιτιών που διατίθενται για βραχυχρόνια μίσθωση μέσω του σχεδιασμού επίπλων για κουζίνα ή κρεβατοκάμαρα ενώ προσφέρει και υπηρεσίες προς τρίτες μη ανταγωνιστικές εταιρείες όπως η διεκπεραίωση παραγγελιών μέσω του δικού της στόλου. Τέλος το Πλαίσιο πέρα από την σχετικά πρόσφατη επέκταση στον κλάδο των οικιακών συσκευών περιλαμβάνει στα σχέδιά του και τους θερμοσίφωνες ενώ δεν αποκλείει και προσθήκη νέων κατηγοριών αν αυτές αποδειχτούν προσοδοφόρες.
Δεν υπάρχουν σχόλια