CAR PC: Ποιες μεγάλες αλλαγές έρχονται στα τιμόνια;
Η εξελίξεις στην αυτοκινητοβιομηχανία δεν τρέχουν μόνο στο πεδίο της ηλεκτροκίνησης ή στην αυτόνομη οδήγηση. Υπάρχουν και άλλα πεδία στα οποία οι εταιρίες προσπαθούν να δώσουν νέες λύσεις σε παλαιά προβλήματα.
Μία τέτοια λύση είναι το νέο τιμόνι τεχνολογίας “Steer-By-Wire”, το οποίο καταργεί τη μηχανική σύνδεση του τιμονιού με τους τροχούς και την αντικαθιστά με ένα νέο σύστημα “καλωδιωμένης” αλληπεπίδρασης.
Η Lexus ονομάζει αυτή την τεχνολογία One Motion Grip και θέλει να την φέρει σε μοντέλα παραγωγής μέχρι το 2024.
Το σύστημα, αν και καινοτόμο, είναι σχετικά απλό τεχνολογικά και ήδη δοκιμασμένο επί δεκαετίες στα αεροπλάνα, όπου όλα τα συστήματα είναι πλέον “by-wire”.
Τα δεδομένα από τις κινήσεις του οδηγού καταγράφονται από έναν αισθητήρα στην άκρη της κολόνας του τιμονιού. Οι πληροφορίες αυτές μεταφέρονται μέσω καλωδίων σε ένα μηχανισμό ελέγχου, ο οποίος τις “μεταφράζει” σε μηχανική κίνηση στην κρεμαγέρα.
Στον μηχανισμό αυτόν φθάνουν επίσης πληροφορίες που αφορούν τον δρόμο και την ταχύτητα του οχήματος, έτσι ώστε να οι αποφάσεις του για την κίνηση της κρεμαγέρας να γίνουν πιο ακριβείς.
Στα κλασικά τιμόνια, υπάρχει μια σταθερή σχέση μετάδοσης της κίνησης, κάτι που σημαίνει ότι η κίνηση πάνω στο τιμόνι αντιστοιχεί με μία συγκεκριμένη τροχιά κίνησης των τροχών. Έτσι, για παράδειγμα, οι στροφές του τιμονιού από άκρη σε άκρη είναι πάντα σταθερές.
Σε έναν μηχανισμό “by-wire” δεν υπάρχει αυτή η φυσική σύνδεση με τους τροχούς. Και το σύστημα είναι ικανό να προσαρμόζει ανάλογα την σχέση ανάμεσα στις κινήσεις του οδηγού και τις αντιδράσεις της κρεμαγέρας.
Για παράδειγμα σε χαμηλές ταχύτητες, το τιμόνι μπορεί να μετακινήσει τους τροχούς από την μία άκρη περιστροφής έως την άλλη, με μία μόνο κίνηση, χωρίς να χρειαστεί να “σταυρωθούν” τα χέρια πάνω στο τιμόνι.
Το σύστημα είναι έτσι κατασκευασμένο ώστε να αντιλαμβάνεται την ταχύτητα του αυτοκινήτου και ανάλογα τις συνθήκες να προσαρμόζεται. Μέσα στην πόλη θα αρκεί μια μικρή κίνηση στο τιμόνι για να μετακινηθούν οι τροχοί σε μεγαλύτερη τροχιά, έτσι ώστε να είναι πιο ευέλικτο το αυτοκίνητο.
Στον αυτοκινητόδρομο επίσης θα μπορεί να είναι πιο “αργό” στην θέση γύρω από την ευθεία, ενώ σε δρόμους με στροφές θα προσαρμόζεται στην διαδρομή και την ταχύτητα κίνησης, έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στα δεδομένα ενός κλασικού συστήματος διεύθυνσης.
Πέρα από την σημαντική ευελιξία που αποκτά το τιμόνι με το νέο “καλωδιακό” μηχανισμό, υπάρχει ένα ακόμα σημαντικό πλεονέκτημα. Χωρίς την άμεση σύνδεση τροχών και τιμονιού, οι κραδασμοί από τους τροχούς και τον δρόμο δεν θα υπάρχουν πια στα χέρια του οδηγού.
Χάρη στον περιορισμό των κινήσεων, επιτρέπεται επίσης και ένας πιο ελεύθερος σχεδιασμός των τιμονιών, όπως αυτών των τύπου yoke που βλέπουμε στην φωτογραφία.
Αυτό δημιουργεί νέα δεδομένα και για τους σχεδιαστές που θα μπορούν να δημιουργήσουν πιο ελεύθερα τα ταμπλό και τους πίνακες οργάνων των νέων μοντέλων της εταιρίας.
Η Lexus υποστηρίζει ότι η τεχνολογία είναι δοκιμασμένη και έτοιμη να μπει στην παραγωγή. Και ότι δεν θα αλλάξει την αίσθηση της οδήγησης που έχουμε από ένα κλασικού τύπου τιμόνι.
Και για όσους ανησυχούν για την ασφάλεια που προσφέρει, η Lexus έχει εξελίξει σύστημα το οποίο θα μπορεί να παρέχει ρεύμα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, έτσι ώστε το νέο αυτό τιμόνι να παραμένει ενεργό ακόμα και στα πιο ακραία σενάρια.
Για όσους πάντως έχουν ακόμα απορίες για το πως λειτουργεί το σύστημα, το video της Lexus που ακολουθεί είναι ιδιαίτερα κατατοπιστικό.
Δεν υπάρχουν σχόλια