ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Η εγγύηση προιόντων είναι 24 μήνες, τελεία και παύλα!

Μονοετής? Διετής? Τι ισχύει? Τι λέει ο Νόμος?
Εδώ θα γίνει μία προσπάθεια να αναλυθούν οι έννοιες και οι ισχύουσες νομοθεσίες ώστε να ξέρετε τα δικαιώματά σας.
ΙΣΧΥΟΝ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΛΕΥΡΑ ΤΗΣ APPLE:
Αυτό που μας λέει η Αpple και κατ' επέκταση και οι πωλητές, είναι πως τα προϊόντα της συνοδεύονται από 12 μήνες εγγύηση καλής λειτουργίας. Κατόπιν μπορούμε να αγοράσουμε έξτρα χρόνο εγγύησης , το γνωστό AppleCare (το οποίο δεν είναι ακόμα διαθέσιμο για iOS συσκευές στην Ελλάδα). Παράλληλα η Apple έχει αναρτήσει το συγκεκριμένο πινακάκι http://www.apple.com…utory-warranty/ , στο οποίο θα αναφερθούμε παρακάτω.Ας αρχίσουμε από τα πιο απλά αναλύοντας διάφορες επιμέρους μορφές της ευρύτερης έννοιας “εγγύησης”.
DOA (DeadOnArrival)
Όλοι γνωρίζουμε τι σημαίνει. Αν το κινητό μας παρουσιάσει πρόβλημα εντός του χρονικού διαστήματος που καλύπτει το DOA, o πωλητής υποχρεούται να μας το αντικαταστήσει αμέσως με καινούριο του κουτιού. Συνήθως το DOA είναι 3 ημέρες από την αγορά, αλλά μπορεί και να φτάσει και τις 2 εβδομάδες, ανάλογα το κατάστημα.
Τι είναι όμως το DOA νομικά;
Είναι έξτρα υπηρεσία που παρέχει ένα κατάστημα ενδυναμώνοντας την αξιοπιστία του για ευνόητους λόγους (ανταγωνισμός κλπ).
Δεν υποχρεούται εκ του νόμου (εξάλλου υπάρχουν οι γενικές διατάξεις που μας καλύπτουν), να παράσχει τέτοια υποχρέωση, εδώ έχουμε εφαρμογή ενδοτικού δικαίου.
Εξηγώ: Το δίκαιό μας είναι αναγκαστικό κι ενδοτικό. Διατάξεις αναγκαστικού δικαίου είναι στην περίπτωσή μας εδώ οι διατάξεις της 24μηνης παραγραφής, τα πραγματικά ελαττώματα κλπ., δηλαδή ΔΕΝ μπορεί να υπάρξει παρέκλιση από αυτές. Αντιθέτως το DOA είναι ενδοτικό δίκαιο, δηλαδή μια επιπλέον συμφωνία των συμβαλλόμενων μερών (πωλητής-αγοραστής) προς το συμφέρον του αγοραστή, η οποία φυσικά δεσμεύει τον πωλητή και εφόσον την παράσχει θα πρέπει και να την τηρήσει.
Το DOA βρίσκεται ως έννοια στο άρθρο 559 του Αστικού Κώδικα:
Αν ο πωλητής ή τρίτος έχει παράσχει εγγύηση για το πράγμα που πουλήθηκε, ο αγοραστής έχει, έναντι εκείνου που εγγυήθηκε, τα δικαιώματα που απορρέουν από τη δήλωση της εγγύησης σύμφωνα με τους όρους που περιέχονται σε αυτήν ή τη σχετική διαφήμιση, χωρίς να παραβλάπτονται τα δικαιώματά του που πηγάζουν από το νόμο. (Όπως το άρθρο αντικαταστάθηκε από το άρθρο 1 παρ.1 του ν. 3043/2002 ΦΕΚ 192Α/21-08-2002)“.
Το συναντάμε επίσης και σε άλλες διατάξεις του Γενικού Ενοχικού Δικαίου (ενοχή=η έννομη σχέση για πράξεις και παροχές στις συμβάσεις που απορρέουν από το Νόμο ή τις επιμέρους συμφωνίες των συμβαλλομένων μερων)
Επομένως :
Δεν προβλέπεται πουθενά στο νόμο ως υποχρεωτική δέσμευση του πωλητή. Πρέπει να το προσφέρει ο πωλητής / κατάστημα.
- Από τη στιγμή που ο πωλητής/κατάστημα διαφημίζει ότι προσφέρει DOA, είναι υποχρεωμένος να το εφαρμόσει.
- Αν δεν το εφαρμόσει και μας πει πχ " δεν έχουμε κινητό αυτή τη στιγμή, θα έχουμε σε μια εβδομάδα", η σύμβαση είναι άκυρη διότι δεν εφαρμόζεται το DOA.
- Οφείλει να μας προμηθεύσει αμέσως με νέο κινητό. Σε περίπτωση πραγματικής και ανυπαίτιας αδυναμίας του καταστήματος να μας προμηθεύσει με νέο κινητό, θέτουμε ένα εύλογο χρονικό διάστημα, κατά την άποψή μου όχι παραπάνω από 2 ημέρες. Και αυτό διότι το DOA έχει τον χαρακτήρα της άμεσης αντικατάστασης.
- Στο DOA παίρνουμε καινούριο κινητό στο κουτί του με τη ζελατίνα του. Όχι ανακατασκευασμένο/επιδιορθωμένο σε σακουλάκι. Αν συμβεί κάτι τέτοιο η σύμβαση είναι άκυρη.

ΕΓΓΥΗΣΗ Αστικός Κώδικας (Ενοχικό Δίκαιο)

Νόμος 2251/1994 " Προστασία των καταναλωτών"

Δυστυχώς κι ενώ θα μπορούσαν τα αυτονόητα πράγματα να είναι απλά, δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Ο Έλληνας νομοθέτης δεν υπήρξε τολμηρός και δεν τοποθέτησε τη λέξη "εγγύηση" στη λέξη "παραγραφή" (θα μπορούσε κάλλιστα να προσθέσει μια παράγραφο στο άρθρο). Υπάρχει διάκριση ανάμεσα στους όρους " εγύηση" και "παραγραφή". Πουθενά στον Νόμο δεν αναφέρεται πως η εγγύηση είναι 24 μήνες. Με τον όρο "εγγύηση" περιγράφεται η  χρονική περίοδος της καλής λειτουργίας της συσκευής για την οποία δεσμεύεται η κατασκευάστρια εταιρία (εδώ η Apple) .
Παρόλα αυτά θα δούμε με ενδελεχή ανάλυση και επιχειρήματα νομικά πως η ΕΓΓΥΗΣΗ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ  ΕΙΝΑΙ 24 ΜΗΝΕΣ. Μας ενδιαφέρουν αρχικά τα κάτωθι άρθρα του Αστικού Κώδικα :
Αρθ. 534. - Πραγματικά ελαττώματα και έλλειψη συνομολογημένων ιδιοτήτων.
Ο πωλητής υποχρεούται να παραδώσει το πράγμα με τις συνομολογημένες ιδιότητες και χωρίς πραγματικά ελαττώματα. (Όπως το άρθρο αντικαταστάθηκε από το άρθρο 1 παρ.1 του ν. 3043/2002 ΦΕΚ 192Α/21-08-2002)
Αρθ. 540. - Δικαιώματα του αγοραστή.
Στις περιπτώσεις ευθύνης του πωλητή για πραγματικό ελάττωμα ή για έλλειψη συνομολογημένης ιδιότητας ο αγοραστής δικαιούται κατ' επιλογήν του: 1. να απαιτήσει, χωρίς επιβάρυνσή του, τη διόρθωση ή αντικατάσταση του πράγματος με άλλο, εκτός αν μια τέτοια ενέργεια είναι αδύνατη ή απαιτεί δυσανάλογες δαπάνες. 2. να μειώσει το τίμημα. 3. να υπαναχωρήσει από τη σύμβαση, εκτός αν πρόκειται για επουσιώδες πραγματικό ελάττωμα. Ο πωλητής οφείλει να πραγματοποιήσει τη διόρθωση ή την αντικατάσταση σε εύλογο χρόνο και χωρίς σημαντική ενόχληση του αγοραστή. (Όπως το άρθρο αντικαταστάθηκε από το άρθρο 1 παρ.1 του ν. 3043/2002 ΦΕΚ 192Α/21-08-2002)
Αρ. 554  - Παραγραφή.
(Προθεσμία παραγραφής πέντε έτη για τα ακίνητα και δύο έτη για τα κινητά)
Τα δικαιώματα του αγοραστή λόγω πραγματικού ελαττώματος ή έλλειψης συνομολογημένης ιδιότητας παραγράφονται μετά την πάροδο πέντε ετών για τα ακίνητα και δύο ετών για τα κινητά. (Όπως το άρθρο αντικαταστάθηκε από το άρθρο 1 παρ.1 του ν. 3043/2002 ΦΕΚ 192Α/21-08-2002)
Αρθ. 555. - Έναρξη και διακοπή του χρόνου παραγραφής.
Η παραγραφή αρχίζει από την παράδοση του πράγματος στον αγοραστή. Το ίδιο ισχύει και αν ο αγοραστής ανακάλυψε το ελάττωμα ή την έλλειψη της ιδιότητας αργότερα. Αν ο αγοραστής ζήτησε να διεξαχθεί συντηρητική απόδειξη, η παραγραφή διακόπτεται έως το τέλος της διαδικασίας αυτής. (Όπως το άρθρο αντικαταστάθηκε από το άρθρο 1 παρ.1 του ν. 3043/2002 ΦΕΚ 192Α/21-08-2002)
Σύμφωνα λοιπόν με τα παραπάνω, η προθεσμία της παραγραφής για πραγματικά ελαττώματα της συσκευής μας είναι 2 έτη. Μπορούμε δηλαδή μέσα σε 2 έτη από την ημερομηνία αγοράς να ασκήσουμε τα νόμιμα δικαιώματά μας όπως αυτά περγράφονται στο άρθρο 540 του Αστικού Κώδικα.
ΑΡΘΡΟ 5 ΤΟΥ Ν. 2251/1994
Στο άρθρο αυτό ενδεικτικά χρήζουν αναφοράς τα εξής:
α) Κατά την πώληση, ο προμηθευτής οφείλει να ενημερώνει τον καταναλωτή για την πιθανή διάρκεια ζωής του προϊόντος. Πιθανή διάρκεια ζωής του προιόντος είναι ο εύλογα αναμενόμενος χρόνος κατά τον οποίο το προϊόν θα μπορεί να χρησιμοποιείται σύμφωνα με τον προορισμό του, έστω και έπειτα από επισκευή ή αντικατάσταση ανταλλακτικών, εωσότου η φθορά από την τακτική χρήση καταστήσει το προϊόν άχρηστο ή την περαιτέρω χρήση του οικονομικά ασύμφορη. Σε περίπτωση που το προϊόν δεν βρίσκεται  μεν εντός των ορίων της εγγύησης, βρίσκεται όμως, εντός της πιθανής διάρκειας ζωής του, ο προμηθευτής οφείλει να εξασφαλίζει την επισκευή του και την προμήθεια ανταλλακτικών του.
β) Όταν παρέχεται εγγύηση στον καταναλωτή,  ο προμηθευτής οφείλει να παρέχει αυτήν εγγράφως ή με άλλο τεχνικό μέσο αποτύπωσης που μπορεί να είναι διαθέσιμο και προσιτό στον καταναλωτή. Σε περίπτωση προμήθειας καινούργιων προϊόντων  με  μακρά διάρκεια ζωής (διαρκή καταναλωτικά αγαθά), η παροχή γραπτής εγγύησης είναι υποχρεωτική. Η εγγύηση πρέπει να περιλαμβάνει, με απλή, ευανάγνωστη και κατανοητή διατύπωση στην ελληνική γλώσσα, τουλάχιστον την επωνυμία και τη διεύθυνση του εγγυητή, το προϊόν στο οποίο αναφέρεται η εγγύηση, το ακριβές περιεχόμενο της, τη διάρκεια της και την έκταση της εδαφικής ισχύος της. Στην εγγύηση πρέπει να δηλώνονται, με σαφήνεια και πληρότητα, τα δικαιώματα που έχει ο καταναλωτής σύμφωνα με το εφαρμοστέο δίκαιο και να διευκρινίζεται ότι τα δικαιώματα αυτά δεν θίγονται από την εγγύηση. Η εγγύηση πρέπει να είναι σύμφωνη με τους κανόνες της καλής πίστης και να μην αναιρείται από υπερβολικές ρήτρες εξαιρέσεων. Η διάρκεια της εγγύησης πρέπει να είναι εύλογη σε σχέση  με την πιθανή διάρκεια ζωής του προϊόντος. Ειδικά, για τα προϊόντα τεχνολογίας αιχμής, η διάρκεια της εγγύησης πρέπει να είναι εύλογη σε σχέση  με το χρόνο κατά τον οποίο τα προϊόντα αυτά αναμένεται ότι θα παραμένουν σύγχρονα από τεχνολογική άποψη, αν ο χρόνος αυτός είναι συντομότερος από την πιθανή διάρκεια ζωής τους.
γ) Σε περίπτωση αντικατάστασης του προϊόντος ή ανταλλακτικού του, η εγγύηση αυτόματα ανανεώνεται για όλη της τη διάρκεια ως προς το νέο προϊόν ή ανταλλακτικό. Εάν κατά τη διάρκεια ισχύος της εγγύησης εμφανισθεί στο προϊόν ελάττωμα και ο προμηθευτής αρνείται ή βραδύνει την επισκευή πέραν του αναγκαίου κατά περίπτωση χρόνου, ο καταναλωτής δικαιούται να ζητήσει την αντικατάσταση του προϊόντος με νέο ίσης αξίας και ποιότητας ή να υπαναχωρήσει από τη σύμβαση.
Αν ο απαιτούμενος χρόνος επισκευής υπερβαίνει τις δεκαπέντε (15)  εργάσιμες ημέρες,  ο καταναλωτής δικαιούται να ζητήσει την προσωρινή αντικατάσταση του προϊόντος για όσο χρόνο διαρκεί η επισκευή του.
δ) Σε κάθε περίπτωση επιφυλάσσεται η εφαρμογή των διατάξεων του Αστικού Κώδικα για την ευθύνη του πωλητή για πραγματικά ελαττώματα ή έλλειψη συνομολογημένων ιδιοτήτων. 
Παραίτηση του καταναλωτή από την προστασία του κατά τις διατάξεις αυτές, πριν από την εμφάνιση του ελαττώματος ή της έλλειψης της συνομολογημένης ιδιότητας, είναι άκυρη.
Κατόπιν  όλων των παραπάνω ισχύουν τα εξής :
  • Η apple μας δίνει έναν χρόνο εγγύησης , δηλώνοντας ότι υπολογίζει ως πιθανό χρόνο καλής λειτουργίας του κινητού μας το ΕΝΑ ΕΤΟΣ.Η έγγραφη αυτή εγγύηση δηλώνει από τη μεριά της το χρονικό διάστημα καλής λειτουργίας της συσκευής και βάσει αυτής τα καταστήματα/service αρνούνται να επισκευάσουν δωρεάν συσκευές άνω του ενός έτους από την ημερομηνία αγοράς τους.
  • Η παραγραφή των νόμιμων δικαιωμάτων μας είναι διετής. Αν λοιπόν το κινητό μου είναι αγορασμένο λόγου χάρη στις 11/12/2012, μπορώ να ασκήσω το δικαίωμα αντικατάστασης λόγω πραγματικού ελαττώματος μέχρι και τις 10/12/2014 .
  • Ο πωλητής από όπου αγοράσαμε τη συσκευή και η apple οφείλουν να επισκεύασουν/αντικαταστήσουν το κινητό μας για πραγματικό ελάττωμα για 2 χρόνια γιατί έτσι προβλέπει ο Αστικός μας Κώδικας, ο ελληνικός νόμος. Η παραγραφή των δικαιωμάτων μας υπερισχύει της εγγύησης , διότι είναι ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ. Το λέει εξάλλου και ο νόμος 2251/1994 :
"Σε κάθε περίπτωση επιφυλάσσεται η εφαρμογή των διατάξεων του Αστικού Κώδικα ευθύνη του πωλητή για πραγματικά ελαττώματα ή έλλειψη συνομολογημένων ιδιότητων. Στην εγγύηση πρέπει να δηλώνονται, με σαφήνεια και πληρότητα, τα δικαιώματα που έχει ο καταναλωτής σύμφωνα με το εφαρμοστέο δίκαιο και να διευκρινίζεται ότι τα δικαιώματα αυτά δεν θίγονται από την εγγύηση.”
  • Σε περίπτωση αντικατάστασης του προϊόντος ή ανταλλακτικού του,  η εγγύηση αυτόματα ανανεώνεται για όλη της τη διάρκεια ως προς το νέο προϊόν ή ανταλλακτικό.
Έχω εκφράσει τη νομική μου άποψη επ' αυτού για ένα πρόβλημα που αντιμετώπισε ένα μέλος με το wifi εδώ στο φόρουμ. Είχα πει τα εξής:
Άποψή μου είναι πως το ανταλλακτικό θα ανανεώσει την εγγύησή του μόνο όταν είναι καινούριο.Δηλαδή εν προκειμένω αν το τσιπ του wifi αντικατασταθεί με νέο , τότε αυτομάτως για το wifi chip έχουμε 2 έτη και όχι για το κινητό εξ ολοκλήρου. Τούτο το δικαιολογώ ώς εξής : το κινητό μπορεί να δουλέψει και χωρίς wifi γι αυτόν το λόγο η εγγύηση δεν επεκτείνεται σε όλη την συσκευή.Αν είχε χαλάσει η οθόνη, τότε κατά την άποψή μου η εγγύηση θα επεκτεινόταν σε όλη τη συσκευή, διότι το κινητό καθίσταται μη λειτουργικό με χαλασμένη οθόνη.Επίσης ο νομος είναι σαφής.Ομιλεί περί αντικατάστασης και διαχωρίζει συσκευή και ανταλλακτικό.
Δεν τίθεται θέμα για ολόκληρη συσκευή η οποία θα πάρει απτην αρχή νέα 2ετή εγγύηση, η οποία συσκευή ομως ΘΑ ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΘΕΙ. Πότε αντικαθίσταται μια συσκευή; Ρητορικό ερώτημα, όταν φυσικά παίρνουμε καινούρια, με άλλο σειριακό αριθμό κλπ. Ακόμη κι αν μας την αντικαταστήσουν με άλλη παλαιά μεταχειρισμένη, θα πρέπει να μας το πούνε, αυτό το επιβάλλει η καλή πίστη των συναλλαγών και εκεί αφού μας ενημερώσουν να μας δώσουν οι ίδιοι μια εγγύηση δική τους στην οποία θα συμφωνήσουμε.Εννοείται πάντα πως ισχύει η αρχική διετία απτην ημέρα της αγοράς!"
Συμπερασματικά λοιπόν αν η συσκευή μας παρουσιάσει πρόβλημα χωρίς δική μας υπαιτιότητα από πραγματικό ελάττωμα ή έλλειψη συνομολογημένης ιδιότητας, ο πωλητής οφείλει να μας την επισκευάσει / αντικαταστήσει δωρεάν , εφόσον δεν έχουν παρέλθει 2 έτη από την ημερομηνία που αγοράσαμε τη συσκευή. Ενώ λοιπόν τεχνικά δεν είναι σωστό να λέμε πως η εγγύηση είναι 2ετής, ουσιαστικά αυτό ισχύει.
Η δήλωση λοιπόν “δε μπορώ να επισκεύασω το κινητό γιατί είναι εκτός της εγγύησης επειδή πέρασαν πχ 14 μήνες από την αγορά του“ δεν ισχύει.

Το Πινακάκι της Apple

Η Apple πρόσφατα δέχτηκε την "επίθεση" της επιτρόπου της Ε.Ε σχετικά με την πολιτική της εγγύησης του ενός έτους που παρέχει. Παράλληλα αντέδρασαν και άλλοι.
Η apple απάντησε με το περίφημο πινακάκι της.
Πάμε να το δούμε αναλυτικά τι λέει:
Η Apple εξηγεί πως παράσχει μονοετή εγγύηση για τα προιόντα της για ελαττώματα που προκύπτουν μετά την αποδοχή του προϊόντος από τον πελάτη. Προσέξτε πως και η ίδια γράφει (κακώς για αυτήν, αλλά πρέπει να είναι νόμιμη): “Περίοδος έγερσης της απαίτησης“!
Σας θυμίζει κάτι; Πάει το μυαλό σας κάπου;
Φυσικά και πάει στον όρο “Παραγραφή” (άλλη μια απόδειξη για το πως συνδέονται οι όροι εγγύηση και παραγραφή).
Ταυτόχρονα γράφει πως το Δίκαιο Προστασίας του καταναλωτή της Ε.Ε. δίνει  2 έτη ως περίοδο έγερσης της απαίτησης! Δηλαδή μας δικαιώνει όταν φωνάζουμε πως έχουμε 2 έτη εγγύηση! Με τη διαφορά πως μας λέει πως μπορούμε στα 2 έτη να εγείρουμε την απαίτηση μόνο κατά του πωλητή. Ποιος το λέει αυτό; Η Apple! Που αν ήταν σωστή, θα είχε ενημερώσει τους κατά τόπους πωλητές πως οφείλουν να μας παράσχουν δωρεάν σέρβις στη συσκευή μας βάσει του Δικαίου Προστασίας του Ευρωπαίου Καταναλωτή! Το αν μπορούμε να στραφούμε μόνο κατά του πωλητή είναι ελεγκτέο (διότι θεωρω πως υπάρχει ευθύνη εις ολόκληρον), αλλά δε μας πολυαφορά γιατί θα στραφούμε έτσι κι αλλιώς κατά του πωλητή σίγουρα, με δεδομένο ότι Apple στην Ελλάδα δεν υφίσταται.
Συνεχίζοντας την τακτική της  (για την οποία είναι υπόλογη στην Ε.Ε.) στο πινακάκι, γράφει σε υποσημείωση (με τον αριθμό 1), αλλάζοντας τη ρότα της, πως “στα περισσότερα κράτη μέλη της EE, οι καταναλωτές μπορούν να ζητήσουν επισκευή ή αντικατάσταση μόνο για ελαττώματα που υπήρχαν ήδη κατά την παράδοση.”
Δηλαδή τι ισχύει; Απορρίπτει τα ελαττώματα που δεν εκδηλώθηκαν κατά την παράδοση και ήταν σε εμβρυική κατάσταση με συνέπεια να εκδηλωθούν μετά; Αυτά δεν τα λαμβάνει υπόψη της;
Παραβάλλετέ το με τα άρθρα 540 και 554 του ΑΚ. :
“Στις περιπτώσεις ευθύνης του πωλητή για πραγματικό ελάττωμα ή για έλλειψη συνομολογημένης ιδιότητας ο αγοραστής δικαιούται κατ' επιλογήν του: 1. να απαιτήσει, χωρίς επιβάρυνσή του, τη διόρθωση ή αντικατάσταση του πράγματος με άλλο, εκτός αν μια τέτοια ενέργεια είναι αδύνατη ή απαιτεί δυσανάλογες δαπάνες. 2. να μειώσει το τίμημα. 3. να υπαναχωρήσει από τη σύμβαση, εκτός αν πρόκειται για επουσιώδες πραγματικό ελάττωμα. Ο πωλητής οφείλει να πραγματοποιήσει τη διόρθωση ή την αντικατάσταση σε εύλογο χρόνο και χωρίς σημαντική ενόχληση του αγοραστή. (Όπως το άρθρο αντικαταστάθηκε από το άρθρο 1 παρ.1 του ν. 3043/2002 ΦΕΚ 192Α/21-08-2002)”
“Τα δικαιώματα του αγοραστή λόγω πραγματικού ελαττώματος ή έλλειψης συνομολογημένης ιδιότητας παραγράφονται μετά την πάροδο πέντε ετών για τα ακίνητα και δύο ετών για τα κινητά. (Όπως το άρθρο αντικαταστάθηκε από το άρθρο 1 παρ.1 του ν. 3043/2002 ΦΕΚ 192Α/21-08-2002)
Η Apple προσθέτει επίσης πως "Η ευθύνη για την απόδειξη ότι το ελάττωμα υπήρχε κατά την παράδοση (συμπεριλαμβανομένων των λανθανόντων ελαττωμάτων), μεταφέρεται συνήθως στον καταναλωτή, μετά από μια περίοδο 6 μηνών από την ημερομηνία παράδοσης". Αυτό το βασίζει στο εξάμηνο , για το οποίο προβλέπει και ο Αστικός μας Κώδικας στο άρθρο 537:
“Ο πωλητής ευθύνεται ανεξάρτητα από υπαιτιότητά του αν το πράγμα, κατά το χρόνο που ο κίνδυνος μεταβαίνει στον αγοραστή, έχει πραγματικά ελαττώματα ή στερείται τις συνομολογημένες ιδιότητες, εκτός αν ο αγοραστής κατά τη σύναψη της σύμβασης γνώριζε ότι το πράγμα δεν ανταποκρίνεται στη σύμβαση ή η μη ανταπόκριση οφείλεται σε υλικά που χορήγησε ο αγοραστής. Το ελάττωμα ή η έλλειψη συνομολογημένης ιδιότητας που διαπιστώνεται μέσα σε έξι μήνες από την παράδοση του πράγματος τεκμαίρεται ότι υπήρχε κατά την παράδοση, εκτός αν τούτο δεν συμβιβάζεται με τη φύση του πράγματος που πουλήθηκε ή με τη φύση του ελαττώματος ή της έλλειψης.”Το άρθρο μας λέει πως αν το πρόβλημα διαπιστωθεί μέσα σε έξι μήνες από την αγορά του προϊόντος, τεκμαίρεται ότι υπήρχε κατά την παράδοση ανεξάρτητα υπαιτιότητας του πωλητή. Καθιερώνει τη λεγόμενη αντικειμενική ευθύνη του πωλητή, αφού δε μας αφορά αν το ήξερε ή δεν το ήξερε ("ανεξάρτητα της υπαιτιότητας του").
Πουθενά δε λέει για μετάθεση του βάρους απόδειξης στον καταναλωτή μετά την παρέλευση εξαμήνου! Γιατί δίνει ένα χρόνο εγγύηση τότε και όχι έξι μήνες; Βλέπετε πως δεν έχει λογική η τακτική της ενώ παράλληλα παρουσιάζει τα πράγματα όπως τη βολεύουν.
Ακόμη κι αν δεχτούμε πως εμείς θα έχουμε το βάρος απόδειξης, αυτό δεν πρέπει να μας τρομάζει, αφού σε ένα δικαστήριο το βάρος απόδειξης ουσιαστικά θα ήταν οι ενστάσεις που θα καταθέταμε απέναντι στους ισχυρισμούς του πωλητή (τις οποίες θα καταθέταμε έτσι κι αλλιώς).
TIP: Κάθε φορά που θα βλέπετε αυτό (το γράφει η Apple):
"ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ ΕΓΓΥΗΣΗΣ ΠΟΥ ΥΠΟΚΕΙΝΤΑΙ ΣTO ΔΙΚΑΙΟ ΤΩΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ"
ΣΤΟ ΒΑΘΜΟ ΠΟΥ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΝΟΜΟ, ΑΥΤΗ Η ΕΓΓΥΗΣΗ ΚΑΙ ΟΙ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΕΙΣ ΠΟΥ ΑΝΑΦΕΡΟΝΤΑΙ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΑΘΙΣΤΟΥΝ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΑΛΛΕΣ ΕΓΓΥΗΣΕΙΣ, ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ, ΕΙΤΕ ΠΡΟΦΟΡΙΚΕΣ, ΓΡΑΠΤΕΣ, ΝΟΜΙΜΕΣ, ΡΗΤΕΣ Η ΣΙΩΠΗΡΕΣ. Η APPLE, ΣΤΟ ΒΑΘΜΟ ΠΟΥ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΝΟΜΟ, ΑΠΟΠΟΙΕΙΤΑΙ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΝΟΜΙΜΕΣ ΚΑΙ ΣΙΩΠΗΡΕΣ ΕΓΓΥΗΣΕΙΣ, ΣΥΜΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΜΕΝΩΝ ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ, ΕΓΓΥΗΣΕΩΝ ΕΜΠΟΡΕΥΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΛΛΗΛΟΤΗΤΑΣ ΓΙΑ ΕΝΑ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΣΚΟΠΟ ΚΑΙ ΕΓΓΥΗΣΕΩΝ ΓΙΑ ΚΡΥΦΑ Η ΛΑΝΘΑΝΟΝΤΑ ΕΛΑΤΤΩΜΑΤΑ.
Να ξέρετε τούτο: αρ. 5 παρ. 6 του Ν. 2251/1994:
"Σε κάθε περίπτωση επιφυλάσσεται η εφαρμογή των διατάξεων του Αστικού Κώδικα για την ευθύνη του πωλητή για πραγματικά ελαττώματα ή έλλειψη συνομολογημένων ιδιοτήτων. Παραίτηση του καταναλωτή από την προστασία του κατά τις διατάξεις αυτές, πριν από την εμφάνιση του ελαττώματος ή της έλλειψης της συνομολογημένης ιδιότητας, είναι άκυρη. Σε διαφορά η οποία απορρέει από την πώληση καταναλωτικών αγαθών και φέρεται ενώπιον των ελληνικών δικαστηρίων, ανεξάρτητα από το εφαρμοστέο σε αυτή δίκαιο, εφαρμόζονται πάντοτε οι διατάξεις του ελληνικού δικαίου που διέπουν την πώληση καταναλωτικών αγαθών κατά την έκταση που παρέχουν μεγαλύτερη προστασία στον καταναλωτή.
Refurbished / Ανακατασκευασμένα
Η αρχή της καλής πίστης στις συναλλαγές είναι απόλυτα σημαντική και πρέπει να τηρείται. Είναι αυτή η αρχή η οποία μας δίνει το νομιμότατο δικαίωμα να ελέγχουμε το προιόν στη συσκευασία του  πριν το αγοράσουμε, εφόσον βέβαια ο σκοπός μας είναι η αγορά του και δεν έχουμε πάει για βολτίτσα.
Είναι συνταγματικά κατοχυρωμένη και τη συναντάμε και στο αρ. 281 του ΑΚ , 
"Ο οφειλέτης έχει υποχρέωση να εκπληρώσει την παροχή όπως απαιτεί η καλή πίστη, αφού ληφθούν υπόψη και τα συναλλακτικά ήθη.Έχω σοβαρές ενστάσεις για το αν τηρείται η αρχή της καλής πίστης  και όλη γενικά η νομιμότητα σε όλη τη διαδικασία με τα ανακατασκευασμένα. Όταν παρέχεται εγγύηση στον καταναλωτή, ο προμηθευτής οφείλει να παρέχει αυτήν εγγράφως ή με άλλο τεχνικό μέσο αποτύπωσης που μπορεί να είναι διαθέσιμο και προσιτό στον καταναλωτή. Σε περίπτωση προμήθειας καινουργών προϊόντων με μακρά διάρκεια ζωής (διαρκή καταναλωτικά αγαθά), η παροχή γραπτής εγγύησης είναι υποχρεωτική. Η εγγύηση πρέπει να περιλαμβάνει, με απλή, ευανάγνωστη και κατανοητή διατύπωση στην ελληνική γλώσσα, τουλάχιστον την επωνυμία και τη διεύθυνση του εγγυητή, το προϊόν στο οποίο αναφέρεται η εγγύηση, το ακριβές περιεχόμενό της, τη διάρκειά της και την έκταση της εδαφικής ισχύος της. Στην εγγύηση πρέπει να δηλώνονται, με σαφήνεια και πληρότητα, τα δικαιώματα που έχει ο καταναλωτής σύμφωνα με το εφαρμοστέο δίκαιο και να διευκρινίζεται ότι, τα δικαιώματα αυτά δεν θίγονται από την εγγύηση. Η εγγύηση πρέπει να είναι σύμφωνη με τους κανόνες της καλής πίστης και να μην αναιρείται από υπερβολικές ρήτρες εξαιρέσεων. Η διάρκεια της εγγύησης πρέπει να είναι εύλογη σε σχέση με την πιθανή διάρκεια ζωής του προϊόντος.
Στο βιβλιαράκι της Apple που παρέχεται μαζί με τις συσκευές της, υπάρχει σύνοψη της εγγύησης και πουθενά δεν αναφέρει το θέμα με τα ανακατασκευασμένα. Το αναφέρει στο site της, από όπου παραθέτω : "Εάν κατά τη διάρκεια της Περιόδου Εγγύησης υποβάλλετε ένα έγκυρο αίτημα στην Apple ή σε ένα ΕΑΣΑ, η Apple, κατά την κρίση της, (i) θα επισκευάσει το Προϊόν Appleχρησιμοποιώντας καινούργια ή μεταχειρισμένα τμήματα τα οποία είναι ισοδύναμα με καινούργια σε απόδοση και αξιοπιστία, (ii) θα αντικαταστήσει το ΠροϊόνApple με ένα προϊόν που είναι τουλάχιστον ισοδύναμο λειτουργικώς με το Προϊόν Apple και έχει δημιουργηθεί από τα νέα και / ή μεταχειρισμένα τμήματα τα οποία είναι ισοδύναμα με καινούργια σε απόδοση και αξιοπιστία, ή (iii) θα ανταλλάξει το Προϊόν Apple έναντι επιστροφής του αντιτίμου αγοράς.”
α) Δεν αναφέρεται πουθενά καθαρά (ούτε στην έγγραφη εγγύηση μέσα στο κουτί συσκευασίας ούτε και στο site της) πως ο καταναλωτής παίρνει κινητό το οποίο ναι μεν επισκευάστηκε, αλλά ανήκε παλαιότερα σε άλλον αγοραστή. Συνεπώς θεωρώ πως υπάρχει παραβίαση της αρχής της καλής πίστης και του άρθ. 5 του ν. 2251/1994, διότι δεν ενημερώνεται πλήρως ο αγοραστής, καθώς το γεγονός αυτό θα μπορούσε να παίξει ρόλο στην αγορά του κινητού. Φυσικά δε χρειάζεται να επισημάνω την παραβίαση της παραπάνω αρχής, όταν το σέρβις δεν ενημερώνει εξαρχής ότι θα παραλάβουμε ανακατασκευασμένο, αποκρύπτοντάς το. Η σύμβαση της αγοράς δεν ακυρώνεται, παραμένει ισχυρή, γι αυτό και μπορούμε να ασκήσουμε τα δικαιώματα του αρ. 540 του ΑΚ.
β) Κρίνω νομικά επιλήψιμη και ελεγκτέα την τακτική της να αντικαθιστά με μεταχειρισμένα τμήματα τις συσκευές της, διότι θα προκύψει το παράλογο, άδικο και νομικά επιλήψιμο να έχουμε μια συσκευή η οποία παρουσίασε πρόβλημα λόγου χάρη μέσα σε 2 εβδομάδες και μέσα σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα κουβαλάμε μια μεταχειρισμένη συσκευή (για την οποία έχουμε καταβάλλει πάρα πολλά χρήματα). Νομικά αντιτίθεται στα άρθρα 281 και 288 του ΑΚ.
γ) Δε χρειάζεται επίσης να αναφερθώ στο τεράστιο ηθικό ζήτημα που ανακύπτει, να έχουμε χρυσοπληρώσει μια συσκευή και να καταληγούμε να έχουμε μια συσκευή με μεταχειρισμένα τμήματα, άσχετα αν αυτά έχουν ελεγχθεί. Σε προσωπικό επίπεδο , αν μου συμβεί ποτέ, δεν πρόκειται να παραλάβω ανακατασκευασμένο μέσα σε σακουλάκι.

Συμπεράσματα

Προσπάθησα να γράφω τα πιο σημαντικά, μπορούν να γραφούν κι άλλα, αλλά σημασία έχει να ξέρουμε πόση "εγγύηση" έχουμε. Για αυτό, ανακεφαλαιώνοντας θα ήθελα να γίνει συνείδηση πως οι αξιώσεις μας είναι 2 έτη. Δικαιούμαστε να γελάσουμε αν κάποιος μας πει "πέρασαν 13 μήνες από την αγορά , δε φτιάχνεται" (το έχω ακούσει με τα αυτιά μου).
Η νομική μου συμβουλή με απτά  τεκμηριωμένα λόγια  είναι η εξής: Τα δικαιώματα που πηγάζουν από τον Αστικό Κώδικα (άρθρα 534 , 540, 554 κλπ) και τα άρθρα των Γενικών του Αρχών δεν παραβλάπτονται από την παροχή της εγγύησης. Αυτό βασίζεται στο άρθρο 559 του ΑΚ σε συνδυασμό με το άρ. 5 παρ. 5 του Ν. 2251/1994. Εφαρμοστέο είναι το ελληνικό δίκαιο και οι διατάξεις του που προσφέρουν τη μέγιστη δυνατή προστασία στον καταναλωτή.
Disclaimer: Τα παραπάνω αποτελούν την προσωπική νομική μου άποψη και μόνο. Σε καμιά περίπτωση δεν αντικαθιστούν ούτε υποκαθιστούν τη φυσική μας παρουσία ενώπιον Δικηγόρου σε περίπτωση που αντιμετωπίσουμε πρόβλημα. Προσωπικά σας ενθαρρύνω και σας συμβουλεύω ένθερμα να μιλήσετε με το Δικηγόρο σας, χρησιμοποιώντας τα παραπάνω ως βοήθημα μόνο. Η προσωπική φυσική παρουσία σε συνάδελφο είναι το πιο κατάλληλο μέσο. UPDATE: Στο παρακάτω link μπορείτε να βρείτε τους νόμους που αναφέρονται στο παραπάνω άρθρο συγκεντρωμένους σε ένα pdf ώστε να μπορείτε αν θελήσετε να τους τυπώσετε:

Δεν υπάρχουν σχόλια