Δίκτυο Υπολογιστών στο Σπίτι με Windows, Για Αρχάριους
Το να στήσουμε ένα δίκτυο υπολογιστών στο σπίτι ή σε μια μικρή επιχείρηση σίγουρα δεν απαιτεί πτυχίο πληροφορικής, ούτε ιδιαίτερες γνώσεις. Όμως, στα Windows 10 και στις παλαιότερες εκδόσεις, ενδέχεται να αντιμετωπίζουμε δυσκολίες με τις λειτουργίες κοινής χρήσης αρχείων και φακέλων, να μην βλέπουμε τα PC στο τοπικό δίκτυο, και διάφορα άλλα. Στον οδηγό θα δούμε όλα όσα θέλουμε να γνωρίζουμε για την δικτύωση των υπολογιστών στα Windows, και πώς να λύσουμε τα συχνότερα προβλήματα.
Ο οδηγός αυτός απευθύνεται σε απλούς οικιακούς χρήστες και μικρές επιχειρήσεις. Ως εκ τούτου δεν θα αναφερθούμε καθόλου σε προηγμένα χαρακτηριστικά δικτύωσης, όπως η τοπολογία του δικτύου, τα subnets, και ούτω καθεξής.
Δείτε τις ενότητες του οδηγού: [απόκρυψη]
Γιατί να στήσω ένα δίκτυο υπολογιστών?
Ο πιο απλός λόγος να έχουμε ένα δίκτυο υπολογιστών είναι για να έχουν όλες οι συσκευές πρόσβαση στο ίντερνετ με την ίδια σύνδεση: υπολογιστές, laptop, κινητά, και tablet.
Φυσικά, σε αυτή την περίπτωση δεν χρειάζεται τίποτα παραπάνω πέρα από το να συνδέσουμε κάθε συσκευή στο router, είτε με καλώδιο είτε ασύρματα μέσω WiFi. Δεν χρειάζονται καν ειδικές ρυθμίσεις στις περισσότερες περιπτώσεις.
Το αμέσως επόμενο βήμα για ένα δίκτυο υπολογιστών είναι η αντιγραφή ή η μεταφορά αρχείων από μία συσκευή σε μία άλλη. Όπως από τον σταθερό υπολογιστή στο laptop, ή από ένα PC σε ένα smartphone, και αντιστρόφως.
Η μεταφορά μπορεί να γίνει για λόγους backup, ή απλά για να έχουμε τα αρχεία που χρειαζόμαστε σε δύο συσκευές ταυτόχρονα.
Επίσης, με ένα δίκτυο υπολογιστών είναι δυνατόν να παίξουμε παιχνίδια στο Multiplayer μέσω LAN, που, αναλόγως το παιχνίδι, μπορεί να γίνει χωρίς να χρειάζεται να συνδεθούμε στους servers της εταιρείας.
Τέλος, έχοντας στημένο ένα δίκτυο υπολογιστών, μπορούμε να έχουμε κοινόχρηστο έναν εκτυπωτή, που να μπορεί μπορεί να τον χρησιμοποιεί οποιαδήποτε συσκευή στο δίκτυο. Ή να έχουμε έναν δικτυακό σκληρό δίσκο ή NAS για κοινό backup.
Συνολικά, η οικιακή δικτύωση μας επιτρέπει να εκμεταλλευτούμε με πιο έξυπνο τρόπο τις συσκευές που ήδη έχουμε, απ' ό,τι αν τις έχουμε απομονωμένες μεταξύ τους.
Το νεότερο βίντεο του PCsteps
Ενσύρματο και ασύρματο δίκτυο υπολογιστών: υπέρ και κατά
Όπως πιθανώς γνωρίζετε, ένα δίκτυο υπολογιστών μπορεί να στηθεί είτε ενσύρματα, με καλώδια UTP να πηγαίνουν μέχρι κάθε συσκευή που συμμετέχει στο δίκτυο, είτε ασύρματα, μέσω WiFi.
Σε γενικές γραμμές, το ενσύρματο δίκτυο υπερτερεί όσον αφορά την ταχύτητα μεταφορά δεδομένων, τη σταθερότητα του δικτύου, και την ασφάλεια. Το ασύρματο δίκτυο υπερτερεί στην ευκολία σύνδεσης πολλαπλών συσκευών, χωρίς να τρέχουν καλώδια παντού.
Αναλυτικές πληροφορίες θα βρείτε στον οδηγό μας:
Φυσικά, στα περισσότερα δίκτυα είναι δυνατός ο συνδυασμός ενσύρματου και ασύρματου. Μπορούμε λοιπόν να έχουμε για παράδειγμα ενσύρματη σύνδεση για ένα σταθερό υπολογιστή, και WiFi για κινητά, laptop, ή tablet.
Τι εξοπλισμό χρειάζεται ένα δίκτυο υπολογιστών
Στις πρώτες μέρες του ADSL στην Ελλάδα, το 2003 οι πάροχοι για το ίντερνετ έδιναν σκέτο modem, που δεν επέτρεπε κανενός είδους δικτύωση χωρίς την αγορά επιπλέον συσκευών.
Φυσικά, αυτές οι μέρες έχουν περάσει ανεπιστρεπτί. Εδώ και πάνω από δέκα χρόνια, το modem/router που μας έχει δώσει ο πάροχος διαθέτει πολλαπλές θύρες ethernet και υποστήριξη WiFi.
Το μόνο που χρειαζόμαστε για τη δικτύωση υπολογιστών σε οικιακό επίπεδο είναι δύο ή περισσότερες συσκευές: υπολογιστής, laptop, smartphone, δικτυακός σκληρός δίσκος, εκτυπωτής ή πολυμηχάνημα, μέχρι και Smart TV.
Φυσικά, θα χρειαστούμε και τα αντίστοιχα καλώδια UTP, αν σκοπεύουμε να συνδέσουμε κάποιες συσκευές ενσύρματα.
Για να μάθετε αναλυτικά για τον εξοπλισμό ενός δικτύου υπολογιστών στο σπίτι, δείτε τον οδηγό μας:
Δίκτυο υπολογιστών στα Windows
Tο να στήσουμε ένα δίκτυο υπολογιστών με Windows είναι σε γενικές γραμμές απλό. Όμως, κάποιες από τις λειτουργίες του δεν είναι αυτονόητες, ειδικά για αρχάριους χρήστες.
Επιπλέον, στα Windows 10 (έκδοση 1803 και άνω), έχουν αλλάξει ορισμένες δυνατότητες της κοινής χρήσης αρχείων και φακέλων μέσω δικτύου, συμπεριλαμβανομένης της κατάργησης της οικιακής ομάδας.
Το HomeGroup αποτελούσε μία λειτουργία που βοηθούσε στη κοινή χρήσης πόρων, όπως αρχείων και εκτυπωτών, μέσω του δικτύου. Παρ' όλα αυτά, πολλές φορές προκαλούσε και σύγχυση με τους κωδικούς που έπρεπε να χρησιμοποιούμε, και όχι μόνο.
Η κατάργηση της οικιακής ομάδας σημαίνει ότι δεν μπορούμε να κάνουμε πλέον κοινή χρήση αρχείων και εκτυπωτών χρησιμοποιώντας το HomeGroup. Όλοι οι κοινόχρηστοι εκτυπωτές και οι φάκελοι που είχαν δημιουργηθεί με την οικιακή ομάδα θα εξακολουθούν να είναι διαθέσιμοι.
Όμως, παρόλο που καταργήθηκε, μπορούμε να συνεχίσουμε να κάνουμε κοινή χρήση εκτυπωτών και αρχείων, χρησιμοποιώντας τις νέες και αυτοματοποιημένες δυνατότητες που είναι ενσωματωμένες στα Windows 10.
Έτσι, υπάρχουν ορισμένα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουμε για να στήσουμε ένα μικρό δίκτυο υπολογιστών και να κάνουμε κοινή χρήση αρχείων και φακέλων στα Windows 10 χωρίς προβλήματα.
Βήμα 1: Διαμόρφωση κοινής χρήσης αρχείων μέσω δικτύου
Ξεκινώντας, ανοίγουμε τις ρυθμίσεις και πατάμε στο Δίκτυο και Internet. Παραθέτουμε τις ενέργειες αυτού του βήματος σε εικόνες.
Στην ενότητα "Ιδιωτικό", ενεργοποιούμε τις κάτωθι επιλογές:
Στην ενότητα "Όλα τα δίκτυα", επιλέγουμε μόνο την απενεργοποίηση κοινής χρήσης με κωδικό πρόσβασης.
Όταν είναι ενεργοποιημένη η κοινή χρήση με προστασία κωδικού πρόσβασης, μόνο τα άτομα που έχουν λογαριασμό χρήστη στον υπολογιστή μας μπορούν να έχουν πρόσβαση στους κοινόχρηστους φακέλους μας.
Καθώς χρησιμοποιούμε ένα οικιακό δίκτυο και μοιραζόμαστε αρχεία με αξιόπιστες δικές μας συσκευές, μπορούμε να απενεργοποιήσουμε την προστασία με κωδικό πρόσβασης.
Φυσικά, σε ένα δίκτυο υπολογιστών στο γραφείο, μπορούμε να την ενεργοποιήσουμε.
Από εκεί και μετά, πηγαίνουμε στους άλλους υπολογιστές με Windows 10 που έχουμε στο οικιακό δίκτυο, και εφαρμόζουμε ξανά όλες τις παραπάνω ρυθμίσεις του πρώτου βήματος.
Βήμα 2: Έναρξη κοινής χρήσης αρχείων στο δίκτυο υπολογιστών
Αφού κάναμε τις ρυθμίσεις εντοπισμού δικτύου και κοινής χρήσης αρχείων, μπορούμε πλέον να έχουμε πρόσβαση σε όλους τους φακέλους με οποιοδήποτε υπολογιστή στο δίκτυο.
Τα Windows 10 (από την έκδοση 1809 και μετά) θα έχουν ήδη αναγνωρίσει αυτόματα τους υπολογιστές που έχουμε στο δίκτυο μας. Θα μας τους εμφανίζουν στο σχετικό παράθυρο που περιέχει το δίκτυο υπολογιστών.
Αν δεν τους βλέπουμε, αυτό δεν αποτελεί εμπόδιο και δεν θα συναντήσουμε δυσκολίες, όπως εξηγούμε στην αντιμετώπιση προβλημάτων. Μπορούμε να συνεχίσουμε απρόσκοπτα με τα βήματα που ακολουθούν.
Με αυτόν τον τρόπο, μπορούμε πλέον να δημιουργήσουμε μία κεντρική τοποθεσία όπου εμείς ή οι υπόλοιποι χρήστες του δικτύου μπορούν να την χρησιμοποιήσουν για την κοινή χρήση αρχείων και εκτυπωτών.
Έτσι, αρχικά ανοίγουμε την Εξερεύνηση αρχείων και εντοπίζουμε τους φακέλους με το περιεχόμενο που θέλουμε να μοιραζόμαστε ή να έχουμε πρόσβαση από άλλους υπολογιστές.
Έστω, λοιπόν, ότι έχουμε ονομάσει "Κεντρική τοποθεσία" τον φάκελο και τους υποφακέλους που περιέχει, και θέλουμε την καθολική πρόσβασή του από όλα τα PC.
Στη συνέχεια, κάνουμε δεξί κλικ πάνω του και προχωράμε στις ενέργειες που παραθέτουμε με εικόνες.
Σε αυτό το σημείο, μπορούμε να επιλέξουμε τον τρόπο της πρόσβασης στα περιεχόμενα του κοινόχρηστου φακέλου.
Έτσι, πατώντας στο βελάκι του Everyone, θα εμφανιστούν οι επιλογές που έχουμε. Με την "Ανάγνωση", η πρόσβαση στον φάκελο είναι περιορισμένη και δεν υπάρχει η δυνατότητα της τροποποίησης ή διαγραφής των αρχείων. Είναι εφικτή μόνο η προβολή τους.
Με την "Ανάγνωση/Εγγραφή", η πρόσβαση είναι πλήρης και επιτρέπεται η τροποποίηση, η διαγραφή, η μεταφόρτωση, αλλά και η δημιουργία νέων αρχείων και φακέλων.
Τέλος, με την "Κατάργηση" αποκλείουμε την πρόσβαση στο φάκελο και τα περιεχόμενά του.
Αφού κάνουμε τις επιλογές μας, στη συνέχεια πατάμε στην κοινή χρήση.
Κατόπιν, θα δούμε ότι ο φάκελος μας είναι πλέον κοινόχρηστος.
Σε αυτό το σημείο, μπορούμε με δεξί κλικ να αντιγράψουμε τον σύνδεσμο στο πρόχειρο. Καλό είναι να τον έχουμε εύκαιρο σε περίπτωση που δεν βλέπουμε τον κοινόχρηστο φάκελο στο δίκτυο υπολογιστών.
Ο σύνδεσμος θα είναι στην ακόλουθη μορφή: file://Predator/κεντρικη%20τοποθεσια.
Όπως αναφέραμε προηγουμένως, σε αυτό το παράδειγμα, η κεντρική τοποθεσία είναι ο κοινόχρηστος φάκελος μας, και το predator είναι το όνομα υπολογιστή.
Βήμα 3: Πρόσβαση στους νέους κοινόχρηστους φακέλους
Από εδώ και μετά, έχουμε πρόσβαση σε αυτούς τους κοινόχρηστους φακέλους που δημιουργήσαμε από οποιοδήποτε άλλο PC μέσα από το δίκτυο υπολογιστών.
Υπάρχουν δύο τρόποι για να τους εντοπίσουμε. Ο πρώτος είναι αυτόματα, μέσα από το παράθυρο της Εξερεύνησης αρχείων.
Ο δεύτερος τρόπος είναι να επικολλήσουμε τον σύνδεσμο που είδαμε προηγουμένως (file://Predator/κεντρικη%20τοποθεσια) στη γραμμή διευθύνσεων της Εξερεύνησης αρχείων.
Μπορούμε να πληκτρολογήσουμε τη μορφή της διεύθυνσης και ως \\Predator\κεντρική τοποθεσία (\\όνομα υπολογιστή\κοινόχρηστος φάκελος). Σε αυτή την περίπτωση, πρέπει να προσέξουμε την πληκτρολόγηση, βάζοντας \\ ...\ και όχι //.../.
Στη συνέχεια, είναι καλή ιδέα να καρφιτσώσουμε σε όλα τα PC τους κοινόχρηστους φακέλους που δημιουργήσαμε στην γρήγορη πρόσβαση.
Ειδάλλως, μπορούμε να κάνουμε και μία συντόμευση των φακέλων στην επιφάνεια εργασίας.
Αν βλέπουμε όλα τα PC στο παράθυρο του τοπικού δικτύου, έχουμε και την επιλογή της αντιστοίχισης δίσκου δικτύου. Με αυτόν τον τρόπο, ο κοινόχρηστος φάκελος θα εμφανίζεται ως μια νέα μονάδα δίσκου.
Ωστόσο, ίσως δεν χρειάζεται να μπλέξουμε με αυτή την διαδικασία και τα διάφορα γράμματα στις μονάδες δίσκων, από τη στιγμή που οι δύο παραπάνω τρόποι πρόσβασης που είδαμε μας κάνουν τη δουλειά απλά και γρήγορα.
Προαιρετικό βήμα: Πρόσβαση τοπικού δικτύου από Android συσκευή
Προαιρετικά, εκτός από το δίκτυο υπολογιστών, μπορούμε να αποκτήσουμε πρόσβαση στα αρχεία των κοινόχρηστων φακέλων που δημιουργήσαμε και μέσα από μια συσκευή Android.
Σε αυτή την περίπτωση, χρειαζόμαστε μια Android εφαρμογή, όπως για παράδειγμα η ES Εξερεύνηση αρχείων. Οι ενέργειες που πρέπει να κάνουμε στο συγκεκριμένο app είναι αυτές που παρατηρούμε στις δύο παρακάτω εικόνες.
Αντιμετώπιση προβλημάτων στο δίκτυο υπολογιστών
Καθώς μιλάμε για Windows, υπάρχει πιθανότητα να μην μπορούμε να αποκτήσουμε πρόσβαση στα κοινόχρηστα αρχεία από άλλες συσκευές.
Τα πιο πιθανά προβλήματα έχουν να κάνουν με το όνομα του υπολογιστή, με μια διεύθυνση TCP / IP, με το τείχος προστασίας, ή το δίκτυο υπολογιστών μας εξακολουθεί να διαθέτει PC με παλιές εκδόσεις των Windows.
Το όνομα υπολογιστή
Εδώ και αρκετές εκδόσεις των Windows, το όνομα του υπολογιστή στο τοπικό δίκτυο ορίζεται αυτόματα κατά την εγκατάσταση του λειτουργικού, σε συνδυασμό με το όνομα που έχουμε ορίσει ως χρήστες.
Αν όμως δεν κάναμε εμείς την εγκατάσταση των Windows, το όνομα αυτό μπορεί να είναι οτιδήποτε, από User-PC, μέχρι κάτι εντελώς διαφορετικό.
Έτσι, για να αλλάξουμε το όνομα υπολογιστή, αρκεί να πατήσουμε ταυτόχρονα το πλήκτρο των Windows + R και στο παράθυρο της εκτέλεσης να πληκτρολογήσουμε το ακόλουθο:
sysdm.cpl
Θα οδηγηθούμε στις ιδιότητες συστήματος. Μπορούμε προαιρετικά να βάλουμε μία περιγραφή για τον υπολογιστή. Για να αλλάξουμε όνομα υπολογιστή, πηγαίνουμε στην "Αλλαγή".
Το όνομα κάθε υπολογιστή στο δίκτυο οφείλει να είναι μοναδικό. Για λόγους συμβατότητας, καλό είναι στο όνομα υπολογιστή να χρησιμοποιήσουμε μόνο λατινικούς χαρακτήρες, αριθμούς, ή παύλες, χωρίς κενά και μη αλφαριθμητικούς χαρακτήρες.
Αν γράψουμε ελληνικούς χαρακτήρες, θα εμφανιστεί ένα μήνυμα πως ίσως έχουμε πρόβλημα στο να εμφανιστεί ο υπολογιστής μας στο τοπικό δίκτυο, ειδικά αν έχουμε συσκευές εκτός των Windows.
Επίσης, το συνολικό όνομα πρέπει να είναι μικρότερο από 15 χαρακτήρες. Αλλιώς στο δίκτυο θα φαίνεται περικεκομμένο. Αυτό μπορεί να είναι και ένας από τους λόγους που έχουμε προβλήματα πρόσβασης στο δίκτυο υπολογιστών.
Τέλος, αφού επιλέξουμε ένα όνομα υπολογιστή που να πληροί όλες τις προδιαγραφές, στην ομάδα εργασίας αρκεί να αφήσουμε το προεπιλεγμένο WORKGROUP.
Η διεύθυνση TCP / IP
Η αλλαγή στο όνομα υπολογιστή ενδέχεται να μην μας λύσει τα τυχόν προβλήματα που αντιμετωπίζουμε στο δίκτυο υπολογιστών.
Σε αυτή την περίπτωση, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τη διεύθυνση TCP / IP, αντί για το όνομα του υπολογιστή στον σύνδεσμο κοινής χρήσης δικτύου.
Για να εντοπίσουμε τη διεύθυνση IP της συσκευής, ανοίγουμε τις ρυθμίσεις των Windows και ακολουθούμε τα βήματα που παραθέτουμε στις παρακάτω εικόνες:
Κάνουμε κλικ στο Ethernet ή στο Wi-Fi, ανάλογα με τη σύνδεση του δικτύου μας.
Στην ενότητα "Ιδιότητες", σημειώνουμε την τρέχουσα διεύθυνση IPv4.
Στη διαδρομή δικτύου, αντικαθιστούμε το όνομα του υπολογιστή με τη διεύθυνση IP.
Μετά την τροποποίηση, η διαδρομή θα πρέπει να είναι κάπως έτσι: \\192.168.1.3\ όνομα κοινόχρηστου φακέλου.
Μετά την τροποποίηση, η διαδρομή θα πρέπει να είναι κάπως έτσι: \\192.168.1.3\ όνομα κοινόχρηστου φακέλου.
Όπως επισημάναμε και προηγουμένως, πρέπει να προσέξουμε την πληκτρολόγηση, βάζοντας στη διεύθυνση αυτή τη μορφή \\ ...\ και όχι //.../.
Αποφυγή διαπιστευτηρίων και ορισμός προφίλ δικτύου
Τα προβλήματα της πρόσβασης στο δίκτυο υπολογιστών μπορούν να οφείλονται στο ότι το προφίλ δικτύου μας έχει οριστεί ως δημόσιο.
Εάν ο υπολογιστής μας χρησιμοποιεί το δημόσιο προφίλ δικτύου, ένας κοινόχρηστος φάκελος ή εκτυπωτής δεν θα είναι ανιχνεύσιμος στο δίκτυο υπολογιστών.
Ως εκ τούτου, η προσπάθεια πρόσβασης στον πόρο θα συνοδεύεται από ένα ενοχλητικό παράθυρο εισαγωγής συνθηματικών.
Για να αποφύγουμε αυτό το ζήτημα, πρέπει να ορίσουμε το προφίλ δικτύου σε ιδιωτικό σε κάθε υπολογιστή, ακολουθώντας τα βήματα στις ρυθμίσεις των Windows που παραθέτουμε στις κάτωθι εικόνες.
Κάνουμε κλικ στο Ethernet ή στο Wi-Fi, ανάλογα με τη σύνδεση του δικτύου μας.
Στην ενότητα "Προφίλ δικτύου", ορίζουμε το δίκτυο υπολογιστών σε ιδιωτικό.
Μόλις ολοκληρώσουμε αυτά τα βήματα, είναι πολύ πιθανό εμείς ή οι υπόλοιποι χρήστες να έχουν πρόσβαση στα κοινόχρηστα αρχεία και τους εκτυπωτές από τον υπολογιστή τους.
Αστοχία διαπιστευτηρίων
Πολλές φορές, μετά από ένα update των Windows 10, όταν μπούμε στα κοινόχρηστα ενός άλλου υπολογιστή του δικτύου μας, μας εμφανίζεται πάλι ένα παράθυρο το οποίο μας ζητά τα διαπιστευτήρια.
Συνήθως, έχουν να κάνουν με τα συνθηματικά που έχουμε στον λογαριασμό μας στην Microsoft.
Ωστόσο, ενδέχεται να μην μας τα αναγνωρίζει παρότι είμαστε βέβαιοι ότι πληκτρολογούμε τα σωστά, και έχουμε και ανενεργή την κοινή χρήση με προστασία κωδικού πρόσβασης, που είδαμε στο βήμα 1.
Σε αυτή την περίπτωση, πρέπει να δοκιμάσουμε να δημιουργήσουμε έναν τοπικό λογαριασμό με τα ίδια στοιχεία, όνομα χρήστη και κωδικό. Αυτό λύνει συχνά οποιαδήποτε προβλήματα με διαπιστευτήρια στα Windows.
Προσωρινή απενεργοποίηση ασφάλειας Windows
Αρκετές φορές, το τείχος προστασίας των Windows προκαλεί προβλήματα στο δίκτυο υπολογιστών. Έτσι, μπορούμε να απενεργοποιήσουμε προσωρινά τη λειτουργία σε όλα τα PC του δικτύου.
Για να απενεργοποιήσουμε προσωρινά την ασφάλεια των Windows 10, πρέπει να πάμε πάλι στις ρυθμίσεις και να ακολουθήσουμε τα βήματα που παραθέτουμε στις επόμενες εικόνες.
Σε αυτό το σημείο πατάμε τον διακόπτη και απενεργοποιούμε το τείχος προστασίας του Windows Defender. Όπως αναφέραμε προηγουμένως, αυτή την ενέργεια την κάνουμε σε όλους τους υπολογιστές του δικτύου.
Μόλις ολοκληρώσουμε τα βήματα και στα υπόλοιπα PC, δοκιμάζουμε να αποκτήσουμε πρόσβαση στον κοινόχρηστο φάκελο. Αν το πρόβλημα δεν λύθηκε, πρέπει αμέσως να φροντίσουμε να ενεργοποιήσουμε ξανά το τείχος προστασίας.
Αν το πρόβλημα οφείλεται στο τείχος προστασίας, τότε θα πρέπει να ανοίξουμε την αντίστοιχη θύρα δικτύου.
Έτσι, για να επιτρέψουμε την κοινή χρήση αρχείων και εκτυπωτών μέσω του τείχους προστασίας, ακολουθούμε τα εξής βήματα στις ρυθμίσεις των Windows.
Στην ενότητα "Επιτρεπόμενες εφαρμογές", κάνουμε κλικ στο κουμπί Αλλαγή ρυθμίσεων.
Τσεκάρουμε την επιλογή "Κοινή χρήση αρχείων και εκτυπωτών" και βεβαιωνόμαστε ότι είναι επιλεγμένο το ιδιωτικό δίκτυο. Ολοκληρώνουμε πατώντας στο OK.
Μετά την ολοκλήρωση αυτών των βημάτων, θα πρέπει να έχουμε πρόσβαση στον κοινόχρηστο φάκελο ακόμα και με ενεργοποιημένο το τείχος προστασίας.
Σε περίπτωση που χρησιμοποιείτε ένα τρίτο πρόγραμμα τείχους προστασίας, οι συγκεκριμένες επιλογές δεν θα είναι διαθέσιμες για να κάνουμε κλικ πάνω τους.
Για παράδειγμα, αν τρέχουμε το τείχος προστασίας του κορυφαίου Bitdefender, μπορούμε να δούμε αν δεν είναι ενεργό το Home/Office, ή έχουμε ενεργοποιήσει κατά λάθος την αόρατη λειτουργία που μπλοκάρει το δίκτυο υπολογιστών.
Παραθέτουμε αυτά τα βήματα συνοπτικά σε εικόνες
Προβλήματα λόγω διαφορετικών εκδόσεων των Windows
Αν το δίκτυο υπολογιστών μας διαθέτει PC με παλιές εκδόσεις των Windows, θα πρέπει να ενεργοποιήσουμε την υποστήριξη του επισφαλούς πρωτοκόλλου SMB 1.0 για την επικοινωνία τους με τα Windows 10.
Για να ανοίξουμε το παράθυρο της ενεργοποίησης ή απενεργοποίησης των δυνατοτήτων των Windows, αρκεί να πατήσουμε ταυτόχρονα το πλήκτρο των Windows + R. Κατόπιν, στο παράθυρο της εκτέλεσης να πληκτρολογήσουμε το ακόλουθο:
optionalfeatures.exe
Στο παράθυρο που θα μας ανοίξει επιλέγουμε τα δύο κουτάκια που αφορούν το SMB 1.0, όπως παρατηρούμε στην κάτωθι εικόνα.
Αν ο υπολογιστής μας δεν είναι πολύ παλιός, μπορούμε να μην ενεργοποιήσουμε τον διακομιστή SMB 1.0/CIFS, παρά μόνο τον πελάτη.
Όπως αναφέραμε προηγουμένως, το πρωτόκολλο SMB 1.0 είναι ευπαθές. Η Microsoft συνιστά να μην το χρησιμοποιούμε.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι δύο καταστροφικές παγκόσμιες επιθέσεις ransomware, η WannaCry και η Petya, εξαπλώθηκαν γρήγορα εξαιτίας της ευπάθειας σε αυτό το αρχαίο πρωτόκολλο δικτύωσης, το Server Message Block έκδοση 1, γνωστό και ως SMBv1.
Ωστόσο, αν είμαστε από τους λίγους που έχουμε ακόμη XP, Vista, και Windows 7 στο δίκτυο υπολογιστών, και θέλουμε την επικοινωνία τους με τα PC που τρέχουν Windows 10, ίσως η ενεργοποίηση του είναι αναγκαίο κακό.
Στα Windows 10 1809 και νεότερα, ο πελάτης SMB 1.0 απενεργοποιείται αυτόματα εάν δεν έχει χρησιμοποιηθεί για περισσότερες από 15 ημέρες.
Δεν εμφανίζονται τα PC στο δίκτυο υπολογιστών
Ένα από τα πλέον συνήθη προβλήματα στο δίκτυο υπολογιστών είναι να μην εμφανίζονται τα εικονίδια των PC στη σχετική καρτέλα των Windows. Μερικές φορές, ενδέχεται να εμφανίζονται και κάποιες άλλες να μην φαίνονται όλα ή να εξαφανίζονται.
Ωστόσο, στις νεότερες εκδόσεις των Windows αυτό δεν αποτελεί πλέον πρόβλημα.
Όπως είδαμε στα τέσσερα βήματα της διαμόρφωσης κοινής χρήσης αρχείων μέσω δικτύου στην αρχή του οδηγού μας, μπορούμε να αποκτήσουμε καθολική πρόσβαση σε όλους τους φακέλους των άλλων υπολογιστών, και ας μην βλέπουμε τα PC στο τοπικό δίκτυο LAN.
Σε κάθε περίπτωση, για να λύσουμε αυτό το θέμα, μπορούμε να δοκιμάσουμε την αυτόματη έναρξη στις σχετικές υπηρεσίες των Windows. Όμως, δεν είναι βέβαιο ότι θα έχουμε αποτέλεσμα.
Έτσι, πατάμε ταυτόχρονα το πλήκτρο των Windows + R και στο παράθυρο της εκτέλεσης πληκτρολογούμε το ακόλουθο:
services.msc
Μόλις μας ανοίξει το παράθυρο των υπηρεσιών, πρέπει να προχωρήσουμε σε τέσσερις διαδοχικές ενέργειες σε όλους τους υπολογιστές του δικτύου. Τις παραθέτουμε σε εικόνες.
Δημοσίευση πόρων εντοπισμού λειτουργιών (Function Discovery Resource Publication) - Αυτόματη έναρξη:
Εντοπισμός SSDP (SSDP Discovery) - Αυτόματη έναρξη:
Κεντρικός υπολογιστής συσκευής Τοποθέτησης και Άμεσης Λειτουργίας γενικής χρήσης (UPnP Device Host) - Αυτόματη έναρξη:
Κεντρικός υπολογιστής υπηρεσίας παροχής εντοπισμού λειτουργιών (Function Discovery Provider Host) - Αυτόματη έναρξη:
Αν δεν μας φέρουν αποτέλεσμα αυτές οι ενέργειες, μπορούμε να δοκιμάσουμε την αλλαγή σε αυτόματα (καθυστέρηση έναρξης) μόνο στην "Δημοσίευση πόρων εντοπισμού λειτουργιών".
Τέλος, μπορούμε να δοκιμάσουμε και την ενεργοποίηση του ευπαθούς SMB 1.0/CIFS που είδαμε στα προβλήματα λόγω διαφορετικών εκδόσεων των Windows.
Κοινή χρήση εκτυπωτή
Σε ένα επαγγελματικό περιβάλλον θα βρούμε δικτυακούς εκτυπωτές που συνδέονται απευθείας με καλώδιο Ethernet, και όλα τα μηχανήματα στο δίκτυο υπολογιστών έχουν άμεση πρόσβαση.
Στο πρόσφατο παρελθόν, η ευκολότερη μέθοδος κοινής χρήσης ενός τοπικού εκτυπωτή ήταν η χρήση του HomeGroup, που καταργήθηκε.
Όμως, ακόμη και χωρίς την οικιακή ομάδα, αν στο σπίτι έχουμε έναν συμβατικό εκτυπωτή με USB, μπορούμε να τον κοινοποιήσουμε σε όλους τους υπολογιστές του σπιτιού. Αρκεί να ακολουθήσουμε τα παρακάτω βήματα.
Βήμα 1
Ανοίγουμε τις ρυθμίσεις των Windows και κάνουμε διαδοχικά κλικ στο Συσκευές➜Εκτυπωτές και σαρωτές.
Βήμα 2
Κατόπιν, επιλέγουμε τον εκτυπωτή που θέλουμε να μοιραστούμε στο δίκτυο υπολογιστών, και κάνουμε κλικ στη "Διαχείριση".
Κάνουμε δεξί κλικ στον εκτυπωτή που θέλουμε, και επιλέγουμε "Ιδιότητες εκτυπωτή".
Βήμα 3
Πηγαίνουμε στην καρτέλα "Κοινή χρήση" και τσεκάρουμε το "Χρήση εκτυπωτή ως κοινόχρηστου".
Στο πεδίο "Όνομα κοινόχρηστου", μπορούμε να ορίσουμε ό,τι όνομα μας αρέσει. Εάν αυτός είναι ο μόνος εκτυπωτής στο δίκτυο, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το προεπιλεγμένο όνομα. Από εκεί και μετά, πατάμε στο ΟΚ για να ολοκληρωθεί η διαδικασία.
Μόλις ολοκληρώσουμε αυτά τα βήματα, ο εκτυπωτής θα είναι διαθέσιμος σε όλους τους χρήστες του δικτύου. Αρκεί ο υπολογιστής μας να είναι ενεργοποιημένος.
Σε διαφορετικές εκδόσεις των Windows
Αν στο δίκτυο υπολογιστών έχουμε διαφορετικές εκδόσεις των Windows που θέλουμε να χρησιμοποιήσουν τον ίδιο εκτυπωτή, πιθανώς να μην έχουν drivers για να τον αναγνωρίσουν αυτόματα.
Σε αυτή την περίπτωση, ανοίγουμε τον Πίνακα Ελέγχου στον υπολογιστή με τα Windows 10 στον οποίο είναι συνδεδεμένος ο εκτυπωτής (Win + R με εντολή Control panel)...
...κάνουμε κλικ στο Υλικό και Ήχος...
...κάνουμε κλικ στην επιλογή Συσκευές και εκτυπωτές...
...και πατάμε στην Προσθήκη εκτυπωτή.
Επιλέγουμε τον εκτυπωτή από τη λίστα που θα μας εμφανιστεί. Εάν ο εντοπισμός του εκτυπωτή δεν φέρει το επιθυμητό αποτέλεσμα, κάνουμε κλικ στην επιλογή "Ο εκτυπωτής που θέλω δεν βρίσκεται στη λίστα".
Στην καρτέλα που θα μας ανοίξει πατάμε στην "Επιλογή κοινόχρηστου εκτυπωτή βάσει ονόματος".
Σε αυτό το σημείο καθορίζουμε το πλήρες όνομα δικτύου του εκτυπωτή. Πρέπει να περιλαμβάνει το όνομα (ή τη διεύθυνση IP) του υπολογιστή στον οποίο είναι κοινόχρηστος ο εκτυπωτής.
Συνήθως απαιτείται η ακόλουθη μορφή ονόματος: \\PCname\HPDeskjet2050 ή http: //Win10PCname/HPDeskjet2050/.printer.
Όταν είμαστε έτοιμοι, πατάμε το ΟΚ και πλέον ο εκτυπωτής μας είναι μοιρασμένος στο δίκτυο υπολογιστών.
Αρκεί από ένα δεύτερο σύστημα να μπούμε στους εκτυπωτές και να επιλέξουμε "προσθήκη εκτυπωτή➜Προσθήκη εκτυπωτή Bluetooth, ασύρματου...μέσω δικτύου".
Θα εμφανιστεί αυτόματα ο εκτυπωτής που είναι μοιρασμένος στο δίκτυο υπολογιστών. Τον επιλέγουμε και πατάμε "Επόμενο".
Το σύστημα θα μας ζητήσει να κάνουμε εγκατάσταση του προγράμματος οδήγησης.
Σε λίγα δευτερόλεπτα, ο εκτυπωτής είναι έτοιμος να δεχτεί εντολές για εκτυπώσεις μέσω δικτύου.
Μόλις ολοκληρώσουμε αυτά τα βήματα, πρέπει να θυμόμαστε ότι η χρήση του κοινόχρηστου εκτυπωτή θα είναι εφικτή μόνο όταν είναι ανοιχτός και συνδεδεμένος στο δίκτυο, ο υπολογιστής που τον έχει πάνω του.
Εάν ο υπολογιστής βρίσκεται σε κατάσταση αδράνειας, ή είναι απενεργοποιημένος, κανείς δεν θα μπορεί να εκτυπώσει.
Δεν υπάρχουν σχόλια