ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Στην ψηφιακή εποχή οδεύουν τα ΕΛΤΑ

 


Ξεκλειδώνει το σχέδιο αναδιάρθρωσης και μετασχηματισμού των Ελληνικών Ταχυδρομείων το οποίο παρουσιάστηκε χθες στο υπουργικό συμβούλιο, καθώς κατατίθεται σήμερα στη Βουλή, η σχετική τροπολογία σε νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για την περιστολή του λαθρεμπορίου. Ο στόχος του εν λόγω σχεδίου είναι διττός, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης από το βήμα της Βουλής σήμερα. Αφενός επιδιώκεται «τα ΕΛΤΑ να συνεχίσουν να παρέχουν την καθολική υπηρεσία κι αφετέρου να υπάρξει μεγαλύτερος σεβασμός στα χρήματα του Έλληνα φορολογούμενου».

Σύμφωνα με τον ίδιο, «το σχέδιο μετασχηματισμού των ΕΛΤΑ επιλύει μια μεγάλη εκκρεμότητα της ελληνικής πολιτείας, και δίνει στην ιστορική εταιρεία που ιδρύθηκε με διάταγμα του Ιωάννη Καποδίστρια, την ευκαιρία να σταθεί στα πόδια της καθώς και τα εργαλεία για να μπορέσει να ανταγωνιστεί υπό τις παρούσες συνθήκες στην αγορά». Μεσούσης της πανδημίας άλλωστε, «ο διεθνής δημόσιος διάλογος για το πώς τα ταχυδρομεία πρέπει να λειτουργούν και να εκπληρώνουν το καθήκον της καθολικής υπηρεσίας έχει ενταθεί», υπογράμμισε ο κ. Πιερρακάκης.

Το «masterplan» για τα ΕΛΤΑ, όπως διευκρίνισε ο υπουργός «είναι έως ένα βαθμό εμπνευσμένο από τον μετασχηματισμό αντίστοιχων οργανισμών σε χώρες του εξωτερικού, όπως για παράδειγμα η Ιρλανδία, η Νορβηγία και η Δανία, οι οποίοι βασίστηκαν στην καταγεγραμμένη πτώση στον τζίρο του γράμματος και στην αντίστοιχη αύξηση στον τζίρο του δέματος». Για την εκπόνησή του δε, ελήφθησαν υπόψη αφενός τα οικονομικά αποτελέσματα των ΕΛΤΑ –  «προ μηνών τα ΕΛΤΑ είχαν μηνιαίο έλλειμα 7,2 εκατ. ευρώ, το οποίο έχει περιοριστεί στα 4,7 εκατ. τον μήνα με τις προσπάθειες της διοίκησης – αλλά και η μισθολογική δαπάνη του οργανισμού η οποία ανέρχεται στο 67% του συνόλου των δαπανών. Βασική παράμετρο αποτέλεσε και ο ψηφιακός μετασχηματισμός των ΕΛΤΑ, «ο οποίος δεν έχει προχωρήσει, με αποτέλεσμα ειδικά στο δέμα να μην μπορεί να δημιουργήσει οικονομίες κλίμακας».

Τι προβλέπει το πλάνο

Κορωνίδα του συγκεκριμένου πλάνου αποτελεί η Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου(ΑΜΚ) που θα γίνει από την ΕΕΣΥΠ και η οποία θα φτάσει τα 100 εκατ. Παράλληλα βέβαια προβλέπεται η αποζημίωση του οργανισμού για το σύνολο της καθολικής υπηρεσίας από το 2013 και μετά – η οποία εκτιμάται κοντά στα 150 εκατ. ευρώ, ο εξορθολογισμός του εργασιακού κόστους με ένα σχέδιο εθελουσίας εξόδου για 2.000 άτομα από τα 5.500 που απασχολεί σήμερα ο οργανισμός καθώς και η επίλυση άλλων ζητημάτων, όπως η πολιτική των προσλήψεων και η πολιτική των προμηθειών.

Όσον αφορά τον εξορθολογισμό του εργασιακού κόστους το σχέδιο εθελουσίας εξόδου των 2000 ατόμων αφορά τόσο τα άτομα που απασχολούνται στην Ανώνυμη Εταιρεία Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ Α.Ε.) όσο και αυτά στη θυγατρική της εταιρεία «ΤΑΧΥΜΕΤΑΦΟΡΕΣ ΕΛΤΑ Α.Ε.». Ο χρονικός ορίζοντας ολοκλήρωσης του προγράμματος εθελούσιας εξόδου είναι τα δύο έτη, ώστε η εταιρεία να έχει γυρίσει μέχρι τότε σε λειτουργική κερδοφορία.

Παράλληλα με την εθελούσια έξοδο, θα δημιουργηθεί και μια νέα πολιτική προσλήψεων η οποία θα περιλαμβάνει τόσο προσλήψεις αορίστου χρόνου όσο και προσλήψεις ορισμένου χρόνου ανάλογα με τις εκάστοτε ανάγκες, ενώ θα προωθηθεί και η μεταφορά του πλεονάζοντος προσωπικού εντός του Ομίλου ή και του ευρύτερου Δημόσιου τομέα σε κενές οργανικές θέσεις αντίστοιχης ή παρεμφερούς κατηγορίας. Για το σκοπό αυτό μάλιστα θα συσταθεί και μια Επιτροπή Προσλήψεων και Αμοιβών, τριετούς θητείας, η οποία θα συγκροτείται με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης (ΓΣ) και θα αποτελείται από τρία μη εκτελεστικά μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου (ΔΣ) της εταιρείας. Να θυμίσουμε ότι όπως έχει ήδη ανακοινωθεί η διοίκηση θα επιχειρήσει την υπογραφή νέων συμβάσεων εργασίας με πρόβλεψη μεταξύ άλλων για μείωση αποδοχών κατά περίπου 9%, προκειμένου να περιοριστεί το μηνιαίο έλλειμμα.

Σχετικά με την χρηματοδότηση της παροχής καθολικής υπηρεσίας, όπως αναφέρεται στην σχετική τροπολογία, στο επαληθευμένο από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνίων και Ταχυδρομείων (Ε.Ε.Τ.Τ.) καθαρό κόστος παροχής της καθολικής υπηρεσίας, το οποίο θα αποζημιωθεί στο σύνολό του από τον κρατικό προϋπολογισμό, θα συνυπολογιστούν τα ποσά, ύψους 15 εκατ., που έχουν καταβληθεί από τον κρατικό προϋπολογισμό στον Φορέα Παροχής Καθολικής Υπηρεσίας (ΦΠΚΥ), κατά τα έτη 2013 – 2021, ως προκαταβολή.

Για την μετατροπή των ΕΛΤΑ σε ένα σύγχρονο, ψηφιακά εξελιγμένο φορέα παροχής ολοκληρωμένων ταχυδρομικών υπηρεσιών, ο ψηφιακός μετασχηματισμός θεωρείται μονόδρομος. Για το σκοπό αυτό άλλωστε, ο οργανισμός έχει ήδη υπογράψει προγραμματική συμφωνία, ύψους 70 εκατ. ευρώ με την Κοινωνία της Πληροφορίας ΑΕ, η οποία περιλαμβάνει ένα σύνθετο πλέγμα δράσεων με στόχο την αναβάθμιση των συστημάτων, την αυτοματοποίηση την κέντρων διαλογής αλλά και την παροχή καλύτερων και περισσότερων ψηφιακών υπηρεσιών προς τους πολίτες, όπως Ηλεκτρονικές Θυρίδες (Smart Parcel Stations), Ψηφιακά Κέντρα Εξυπηρέτησης (Digital Branch) κ.α.

Τέλος, το σχέδιο που έχουν εκπονήσει τα υπουργεία Οικονομικών, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας του Δημοσίου,  περιλαμβάνει την ουσιαστική αναδιάρθρωση της λειτουργίας των ΕΛΤΑ, όχι μόνο σε επίπεδο εταιρείας αλλά και σε επίπεδο καταστημάτων. Σε αυτό το πλαίσιο, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο κ. Πιερρακάκης «η λογική του shop-in-shop θα υιοθετηθεί σε ακόμα περισσότερα σημεία της επικράτειας διασφαλίζοντας με τον τρόπο αυτό και την απρόσκοπτη παροχή της καθολικής υπηρεσίας».

Να σημειωθεί εδώ, όπως επεσήμανε και ο υπουργός, ότι εκκρεμεί η απόφαση της Eurobank για το εάν θα συμμετάσχει στην ΑΜΚ. Παρότι βέβαια τα ΕΛΤΑ έχουν ήδη έναν ιδιώτη επενδυτή, στόχος του σχεδίου είναι να υπάρξει στο μέλλον στρατηγικός επενδυτής ώστε να «πάρει ο Ελληνας φορολογούμενος πίσω τα χρήματά του».

Δεν υπάρχουν σχόλια