Το παγκόσμιο πρωτάθλημα εκπαιδευτικής ρομποτικής στην Ελλάδα
«Ο στόχος μου είναι να περάσω καλά, να μάθω καινούργια πράγματα που μπορεί να μου φανούν χρήσιμα στο μέλλον, να έχω εμπειρίες να θυμάμαι, και να γνωρίσω νέα άτομα. Επίσης θέλω εγώ και η ομάδα μου να βάλουμε τα δυνατά μας για τον παγκόσμιο διαγωνισμό!».
Η Ουρανία Καραμπίνα είναι μέλος της ομάδας RebelsUp και είναι ανάμεσα στα παιδιά που αυτές τις ημέρες προετοιμάζονται για τον παγκόσμιο διαγωνισμό FIRST® LEGO® League Open International Greece. Τη διοργάνωση έχει αναλάβει η Eduact, ο γνωστός οργανισμός στη Θεσσαλονίκη που από το 2013 εισάγει νέα εκπαιδευτικά προγράμματα δίνοντας έμφαση στις νέες τεχνολογίες, τον κώδικα και την εκπαιδευτική ρομποτική.
Η Eduact έχει ήδη κερδίσει το στοίχημα της καθιέρωσης του θεσμού του πανελλήνιου Διαγωνισμού Εκπαιδευτικής Ρομποτικής Έρευνας και Καινοτομίας σε ολόκληρη την Ελλάδα. Τώρα ήρθε η ώρα να φιλοξενήσει μία παγκόσμια διοργάνωση που λαμβάνει για πρώτη φορά χώρα στην Ελλάδα και η επιλογή της δεν έγινε καθόλου τυχαία.
«Η αντίδραση του οργανισμού μας στις νέες προκλήσεις που δημιουργήθηκαν από τον κορωνοϊό και η εφαρμογή του υβριδικού μοντέλου εκπαίδευσης αλλά και διαγωνιστικής διαδικασίας μάς ανέδειξαν για μία ακόμη φορά στους οργανισμούς που διακρίθηκαν για την δράση τους ως παγκόσμια καλή πρακτική», περιγράφει ο ιδρυτής της Eduact, Κώστας Βασιλείου. Ο οργανισμός που έχει δημιουργήσει είναι ήδη πολυβραβευμένος, με διακρίσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και στον κόσμο που προέκυψαν οργανικά ως αποτέλεσμα συνεργατικής δουλειάς από μία διεπιστημονική παιδαγωγική ομάδα. «Μετά από αυτές τις διακρίσεις η πρόταση της FIRST® U.S. και της οργανωτικής επιτροπής του παγκοσμίου πρωταθλήματος δεν άργησε να έρθει. Αποδεχθήκαμε την πρόσκληση με περηφάνια και συναίσθηση της δέσμευσής μας».
«Το θέμα της φετινής σεζόν είναι ο αθλητισμός», συνέχισε. «Η φύση των παραδοσιακών αθλημάτων αλλάζει! Σε κάθε άθλημα χρησιμοποιούμε το μυαλό - τη δημιουργικότητα, τη φαντασία και τη κριτική σκέψη - τόσο όσο χρησιμοποιούμε και τους μυς μας. Έτσι αυτή η ρομποτική σεζόν με τίτλο GAME CHANGERS℠ έχει ως στόχο να αναδείξει τις δυνατότητες όλων μας να επαναπροσδιορίσουμε τον τρόπο που παίζουμε, που κινούμαστε και που αθλούμαστε. Να ανεβάσουμε ψηλά την ομάδα μας και να κατακτήσουμε τους προσωπικούς μας στόχους μέσα από τη ρομποτική, το μοναδικό άθλημα όπου κάθε παιδί μπορεί να γίνει πρωταθλητής.
Ο διαγωνισμός διενεργείται σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας & Θρησκευμάτων, την FIRST®, τη LEGO® Education και τον αντιπρόσωπό της στην Ελλάδα και επιστημονικό συνεργάτη της Eduact «O3 Out Of The Ordinary», υπό την Αιγίδα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, της Εθνικής Επιτροπής Ελλάδα 2021 και της Εθνικής Ολυμπιακής Επιτροπής και Ακαδημίας. Μας υποστηρίζουν επιπλέον η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και η Αντιπεριφέρεια Ψηφιακής Διακυβέρνησης, η Περιφερειακή Ένωση Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας, ο Δήμος Θεσσαλονίκης, το Γενικό Προξενείο και η Αμερικανική Πρεσβεία. Ο χρυσός μας χορηγός είναι η KLEEMANN, άλλοι μεγάλοι χορηγοί είναι οι ΙΝΤRASOFT International, ΤΙΤΑΝ, ΔΙΟΣ, EΛΠΕ, και Avance, ενώ αρωγοί μας είναι επίσης το Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας - ΝΟΗΣΙΣ και η εταιρεία Ελληνικός Χρυσός».
Τον λόγο παίρνει ο Ίωνας Πολίτης, ένα ακόμη από τα παιδιά που θα λάβουν μέρος στη διοργάνωση. «Ο προσωπικός μου στόχος για φέτος είναι η όσο το δυνατόν καλύτερη συμμετοχή της ομάδας μας E.N.T.E.R. στο παγκόσμιο πρωτάθλημα. Θέλουμε να βάλουμε τα δυνατά μας, να εκπροσωπήσουμε τη χώρα μας με αξιοπρέπεια και να είμαστε όλοι χαρούμενοι από τη συμμετοχή μας που περιμένουμε με μεγάλη ανυπομονησία. Είναι μία μεγάλη ευκαιρία για εμάς, θέλουμε να δείξουμε σε όλο τον κόσμο πόσο πολύ έχουμε προσπαθήσει».
Ο Ίωνας ασχολείται με τη ρομποτική από 7 χρονών, οπότε και ανακάλυψε ότι μπορεί να χρησιμοποιήσει νέες τεχνολογίες που δε γνώριζε με σκοπό να παίξει και να μάθει ταυτόχρονα. Συμμετέχει συχνά σε workshops που διοργανώνει η Eduact, όπως και στη Sea Sun Fun κατασκήνωση του οργανισμού όπου πηγαίνει κάθε καλοκαίρι. Από εκεί μετράει πολλούς φίλους με κοινά ενδιαφέροντα και καλοκαιρινές στιγμές που θυμάται με ενθουσιασμό. «Η ρομποτική με ευχαριστεί, με διασκεδάζει και μου μαθαίνει τον τρόπο να επιλύω προβλήματα. Με γεμίζει και με αυτοπεποίθηση. Μόνο εφόδια μπορεί να σου προσφέρει».
Ο πατέρας του Ίωνα, Κωνσταντίνος, έχει δει τις δυνατότητές της σε όλο τους το εύρος. Ώθησε τον γιο του στη ρομποτική για να επιμορφωθεί μέσα από τη διασκέδαση και επέλεξε την Eduact λόγω της αξιοπιστίας της. Έκτοτε δεν έχει κοιτάξει πίσω.
«Η ρομποτική βοηθάει σε τέτοιο βαθμό που ίσως δεν μπορούμε να τον αντιληφθούμε ούτε κι εμείς οι ίδιοι. Συχνά λέω χαριτολογώντας στα παιδιά της ομάδας ότι καταντά εκνευριστική η ικανότητά τους στο να δίνουν γρήγορες και αποφασιστικές λύσεις. Πέρα όμως από τους αστεϊσμούς, η ρομποτική είναι ένα συνεχές περιβάλλον μάθησης. Δημιουργεί ιδανικές συνθήκες όπου αναπτύσσονται και εξελίσσονται πρακτικές, διδακτικές, γνωσιακές και άλλες δεξιότητες των παιδιών όπως η επικοινωνία, η έρευνα, η στρατηγική, η διαχείριση χρόνου και η κατανομή των πόρων. Όλα αυτά τα έχω δει να συμβαίνουν στα παιδιά μου, αλλά και σε όλα τα παιδιά της ομάδας.
Αυτό που μου προκαλεί κάθε φορά την μεγαλύτερη έκπληξη είναι το πώς τα παιδιά που ασχολούνται με τη ρομποτική αποδέχονται ευκολότερα την επιστήμη. Όχι γιατί έχουν μεγαλύτερες ικανότητες και δεξιότητες από κάποια άλλα, αλλά γιατί ενδιαφέρονται να κατανοήσουν κάτι που μπορούν να νιώσουν τα ίδια με τα χέρια τους και με το μυαλό τους. Δημιουργείται μέσα τους το αίσθημα της επιτυχίας, ότι μπορούν πράγματι να τα καταφέρουν και ότι με τη βοήθεια της επιστήμης δεν είναι τίποτα ακατόρθωτο».
Και εκείνος όπως και η Πηνελόπη Καλαϊτζίδου, μητέρα της Ουρανίας των RebelsUp, που βρήκε την Eduact μέσω του Κέντρου Εκπαίδευσης Πολιτισμού Επιστημών του Αριστοτελείου, είναι υπέρ της ενσωμάτωσης της ρομποτικής στο σχολικό πρόγραμμα.
«Το εκπαιδευτικό μας σύστημα οφείλει να αναβαθμίζεται μέσα από τέτοιες καινοτόμες δράσεις. Βλέποντας από το παράδειγμα της κόρης μου, αντιλαμβάνομαι ότι αυτή της η ενασχόληση διευρύνει τους ορίζοντές της προς πολλές κατευθύνσεις. Αποκτά γνώσεις και εμπειρίες τις οποίες σε διαφορετική περίπτωση θα χρειαζόταν χρόνια εκπαίδευσης και προσπάθειας. Γίνεται περισσότερο δραστήριο και δημιουργικό άτομο. Κινητοποιείται σε θέματα κοινωνικά, περιβαλλοντικά και πολιτισμικά από μικρή ηλικία. Μαθαίνει να αναγνωρίζει και να χρησιμοποιεί σωστά τις αξίες και αντιλαμβάνεται τη σημασία της ομάδας, της άμιλλας και της συνεργασίας προς ένα κοινό σκοπό. Εντοπίζει τις δεξιότητες και τα ταλέντα της και δε φοβάται να αναλαμβάνει θέσεις ευθύνης».
Εκ των πραγμάτων βέβαια, η φετινή διοργάνωση δε θα μπορούσε να είναι εύκολη.
«Η εξ αποστάσεως επικοινωνία με την οργανωτική ομάδα αλλά και τις όλες τις ομάδες ήταν από τις δυσκολότερες διαδικασίες, τόσο σε λειτουργικό όσο και σε ψυχολογικό επίπεδο», μας εξηγεί ο Βασίλης Τάνης, ιδρυτικό μέλος της Eduact. «Η διοργάνωση ενός παγκοσμίου πρωταθλήματος που μέχρι τώρα γινόταν δια ζώσης σε virtual μορφή έκρυβε για όλους μας δυσκολίες που δεν μπορούσαμε να προβλέψουμε. Έπρεπε να γίνουμε πιο ευέλικτοι, γρήγοροι στις αποφάσεις μας και να σχεδιάσουμε με διαφορετικές εναλλακτικές την επικοινωνία της ομάδας μας με τους εθελοντές αλλά και τους συμμετέχοντες, έτσι ώστε οι διαδικασίες να κινήσουν ομαλά χωρίς να υπάρχει κενό».
Ήταν αυτές οι προκλήσεις όμως που νοηματοδότησαν ακόμη περισσότερο το FIRST® LEGO® League Open International Greece.
«Δεν είχα καταλάβει πόσο σημαντικό ήταν το εγχείρημα μέχρι την εξ αποστάσεως συνάντηση με τους προπονητές. Ήταν 200 εκπαιδευτικοί που όχι μόνο ξεπέρασαν τις φετινές δυσκολίες αλλά κατάφεραν να προκριθούν στην παγκόσμια οργάνωση, να ανταλλάξουν ακόμα και σε αυτές τις συνθήκες εμπειρίες και απόψεις με ανθρώπους από διαφορετικές χώρες και πολιτισμούς, και να φέρουν όσο το δυνατόν πιο κοντά σε αυτές τις συνθήκες 2.000 παιδιά προωθώντας την καινοτομία και την πεποίθηση ότι καμία δυσκολία δε μπορεί να σταθεί εμπόδιο όταν οι άνθρωποι είναι ενωμένοι και έχουν ένα κοινό και ευγενή σκοπό».
Συγκινητική ωστόσο είναι και η σύνδεση της διοργάνωσης με τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση.
«Πέρα από το συμβολισμό των 200 συμμετεχουσών ομάδων όλο το event έχει εμπλουτιστεί με δρώμενα τα οποία αναδεικνύουν τον πολιτισμό, την κουλτούρα, ακόμα και την καθημερινότητά μας», περιγράφει η Αντωνία Ψαλλίδα, ιδρυτικό μέλος και αυτή της Eduact. «Ενθαρρύνουμε πολύ τις ομάδες μας να αλληλεπιδράσουν και να μεταφέρουν η καθεμιά τα δικά της στοιχεία, γιορτάζοντας την φιλία ανάμεσα στους πολιτισμούς μέσα από ένα event με εκπαιδευτικό και διασκεδαστικό χαρακτήρα. Η κατανομή των θέσεων, οι καταξιωμένοι διεθνείς κριτές και το σύστημα εθελοντών μας ακολουθούν το ολυμπιακό μοντέλο. Θελήσαμε να κρατήσουμε αυτά που μας εκφράζουν, όπως για παράδειγμα η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη εκπροσώπηση χωρών. Το ενδιαφέρον από τις 115 χώρες του δικτύου ήταν τεράστιο».
«Για να κρατήσουμε μοναδική την ψηφιακή πλέον εμπειρία των συμμετεχουσών ομάδων δώσαμε ιδιαίτερη προσοχή στο ψυχαγωγικό μέρος, το οποίο εμπλουτίστηκε με επιπλέον δραστηριότητες όπως μαγειρική, μουσική, χορός, virtual escape rooms και γρίφοι, αλλά και με ευκαιρίες για τις ομάδες να γνωριστούν και να αλληλεπιδράσουν. Ιδιαίτερα εντυπωσιακό θα είναι το streaming που σκηνοθετήθηκε από τον Παναγιώτη Κουντουρά. Εκεί, στην ιστοσελίδα fllopengreece.com, το κοινό θα μπορεί να παρακολουθήσει το event και να βρει αναρτημένο το υλικό της έρευνας των ομάδων με τις προτάσεις τους για να αθλούμαστε όλοι περισσότερο», προσθέτει η Αντωνία.
Στα χρόνια που έχει διανύσει η Eduact μέχρι τη σημερινή καταξίωσή της, μία από τις αξίες της που έχουν μείνει ίδιες είναι το όνειρο όλο και μεγαλύτερων στόχων.
«Αυτό που έχει μείνει το ίδιο είναι το πάθος μας για μία καλύτερη εκδοχή του εαυτού μας», επανέρχεται ο ιδρυτής της. «Αν το 2012 χρησιμοποιούσες στη μηχανή αναζήτησης “εκπαιδευτική ρομποτική Ελλάδα”, υπήρχαν 5 αποτελέσματα, 3 από τα οποία αφορούσαν ιατρικά μηχανήματα που είχαν μόλις είχαν κάνει την εμφάνισή τους. Τα άλλα 2 αφορούσαν ιδιωτικά σχολεία που καινοτομούσαν και είχαν εισάγει το STEM στην εκπαιδευτική τους διαδικασία. Σήμερα που μιλάμε υπάρχουν εκατομμύρια αποτελέσματα για την ίδια φράση. Υπάρχουν παιδιά που έχουν εκπροσωπήσει τη χώρα μας σε διεθνείς διοργανώσεις, ενώ η χώρα μας φιλοξενεί για πρώτη φορά στην ιστορία της μία τέτοια παγκόσμια διοργάνωση. Ολοκληρώθηκε επίσης με μεγάλη επιτυχία η πιλοτική εφαρμογή του Προγράμματος Ρομποτικής στα ελληνικά δημόσια σχολεία και τώρα ετοιμαζόμαστε για τη διεύρυνση της εφαρμογής».
Η ελπιδοφόρα στροφή που έχει παρατηρήσει τα τελευταία χρόνια αφορά κυρίως τη διάθεση που επιδεικνύουν οι εκπαιδευτικοί για την επιμόρφωσή τους σχετικά με τη ρομποτική, αλλά και αυτή των γονέων να αφιερώσουν δημιουργικό και ποιοτικό χρόνο στη διαπαιδαγώγηση των παιδιών τους μέσα από το παιχνίδι και την ενασχόληση με το STEM.
«Η Eduact είναι ταυτοχρόνως μία ζωντανή πλατφόρμα δημιουργίας και το εργαστήρι που θα ήθελες να είχες όταν ήσουν παιδί. Το μέρος εκείνο όπου δεν φοβάσαι να κάνεις λάθος καθώς το λάθος είναι βασικό κομμάτι της προσωπικής σου εξέλιξης. Εκεί που θα βρεις τον μέντορα, τον υποστηρικτή. Οι εθελοντές μας φροντίζουν να μη χάνεται καμία ιδέα, ανεξάρτητα από το πού προέρχεται. Στοχεύουμε, σαν οργανισμός, στη δημιουργία ενεργών πολιτών του κόσμου που σέβονται τους ανθρώπους και το περιβάλλον. Θέλουμε να δώσουμε τον λόγο στα παιδιά για τη δημιουργία του εκπαιδευτικού τους περιβάλλοντος. Να επενδύσουμε στην προσωποποιημενη εκπαίδευση, στην ανάδειξη των ταλέντων και στην αξιοποίηση των ηγετικών δεξιοτήτων των μαθητών.
Στο πρόσφατο ταξίδι μου στην Αμερική ως υπότροφος τους προγράμματος International Visitors Leadership Program της αμερικανικής κυβέρνησης, επισκέφτηκα κορυφαία πανεπιστήμια και εταιρείες τεχνολογίας και διαπίστωσα ότι το μέλλον ετοιμάζεται πυρετωδώς. Έχουμε δύο επιλογές: Να το δεχτούμε ή να το συνδιαμορφώσουμε. Για μένα, για τα παιδιά και για το μικροπεριβάλλον μου, επιλέγω το δεύτερο».
Το έργο της Eduact: https://eduact.org/
Η διοργάνωση: https://fllopengreece.com/
Παρακολουθήστε LIVE δωρεάν: https://event.fllopengreece.com/
Οι Ambassadors της διοργάνωσης: https://www.youtube.com/watch?v=Wzn9Ukaokrc&t=
Ακολουθήστε το FIRST® LEGO® League Greece: https://firstlegoleague.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια