ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΤΟ ΘΕΜΑ- Η ψηφιακή ασφάλεια και οι διαφορετικές γενιές

 


Η αντίληψη ότι μόνο οι νέοι είναι αυτοί που χρησιμοποιούν το Internet
 έχει ξεπεραστεί προ πολλού. Το γεγονός είναι ένα: ο διαδικτυακός κόσμος, μας έχει απορροφήσει όλους. Μπορεί να μη μας αρέσει, αλλά με τον όρο «όλους», εννοούμε από τα νήπια μέχρι και τους ηλικιωμένους. Και ως εκ τούτου, όλοι ανήκουμε στην ψηφιακή γενιά. «Αυτό όμως δε σημαίνει ότι όλοι αντιλαμβανόμαστε και χρησιμοποιούμε την τεχνολογία με τον ίδιο τρόπο» αναφέρει η Alžbeta Kovaľová από την παγκόσμια εταιρεία ψηφιακής ασφάλειας ESET.

Το 2021, το Pew Research Center διεξήγαγε μια έρευνα, στην οποία κατέγραψε τη χρήση του ψηφιακού κόσμου από τις διαφορετικές γενιές. Το ενδιαφέρον εύρημα της μελέτης είναι ότι από το 2000 μέχρι σήμερα, το χάσμα μεταξύ των παλαιότερων και των νεότερων χρηστών του διαδικτύου έχει μειωθεί από τις 56 στις 44 ποσοστιαίες μονάδες. 

Τα στοιχεία δε λένε ψέματα και αποδεικνύουν ότι στην πραγματικότητα όλες οι γενιές αποτελούν μέρος του ψηφιακού κόσμου. Η διαφορά εντοπίζεται στη συμμετοχή τους, στις πεποιθήσεις τους και στον τρόπο που τη χρησιμοποιούν. Οι γενιές αντιλαμβάνονται την τεχνολογία και την καινοτομία με βάση το δικό τους υπόβαθρο και τις δικές τους γνώσεις. Και αυτό παρουσιάζει διαφορές ανάμεσα σε όλες σχεδόν τις γενεές. Πολλές από αυτές ήρθαν σε έναν κόσμο που ήταν ήδη γεμάτος τεχνολογία, άλλες πάλι έπρεπε να προσαρμοστούν σε αυτήν σε πιο ώριμη ηλικία.

Διαφορετικές γενιές, διαφορετική ψηφιακή συμπεριφορά

Κάτι αντίστοιχο ισχύει και με την ψηφιακή ασφάλεια. Το να μεγαλώνει μια γενιά με την τεχνολογία δεν την κάνει αυτόματα πιο συνειδητοποιημένη όσον αφορά την ιδιωτικότητα και την ασφάλεια. Η μελέτη του ηγέτη της βιομηχανίας NTT δείχνει ότι οι άνθρωποι άνω των 30 ετών είναι πιο πιθανό να υιοθετήσουν καλύτερες πρακτικές ασφάλειας από ό,τι η νεότερη γενιά Z.

Η γενιά Z (οι γεννημένοι τη δεκαετία του 90 έως τις αρχές της δεκαετίας του 2010), παρόλο που μεγάλωσε περιτριγυρισμένη από την τεχνολογία και τους κινδύνους που αυτή εγκυμονεί, είναι πολύ πιο χαλαρή και λιγότερο υπεύθυνη. Εκτιμούν την ευελιξία και την παραγωγικότητα έναντι της προσοχής και της υπευθυνότητας. Επιπλέον, η μελέτη διαπίστωσε ότι σχεδόν το 40% των Millennials (γεννημένοι τη δεκαετία του 80 έως τα τέλη της δεκαετίας του 90) θα επέλεγαν να πληρώσουν λύτρα ή έχουν ήδη πληρώσει στο παρελθόν σε επιθέσεις ransomware.

Κάτι αντίστοιχο δείχνει και μια ακόμα μελέτη. Η LastPass μελέτησε τη διαδικτυακή συμπεριφορά των ανθρώπων σχετικά με τους κωδικούς πρόσβασης. Αποκάλυψε ότι από τους Baby Boomers (γεννημένοι μεταξύ 1946 και 1964), μέχρι τη γενιά Z, οι άνθρωποι προσεγγίζουν διαφορετικά την ψηφιακή τους ασφάλεια και προστασία. Διαπίστωσαν ότι παρά την έκθεσή τους στην τεχνολογία σε νεαρή ηλικία, όσοι ανήκουν στην γενιά Z ανησυχούν λιγότερο για την ασφάλειά τους.

Αντίθετα, οι Millennials και οι Baby Boomers ανησυχούν περισσότερο για την ασφάλειά τους στο διαδίκτυο και λαμβάνουν επιπλέον μέτρα για να διασφαλίσουν την ψηφιακή τους ασφάλεια.

Διαφορετικές γενιές, διαφορετικές ψηφιακές απειλές

Η χρήση της τεχνολογίας και οι προσεγγίσεις της ψηφιακής ασφάλειας από τις διάφορες γενιές δεν είναι μόνο διαφορετικές, αλλά και οι απειλές που τις περιμένουν στον ψηφιακό κόσμο είναι επίσης διαφορετικές.

Δεδομένου ότι όλες οι γενιές συμπεριφέρονται και ενεργούν με διαφορετικό τρόπο, είναι ευάλωτες σε διαφορετικούς τύπους απειλών για την ασφάλεια στο διαδίκτυο. Για παράδειγμα, για τους εφήβους και τους νεαρούς ενήλικες, επί του παρόντος γενιά Z και Alpha (η γενιά που γεννήθηκε από τη δεκαετία του 2010 έως τα μισά της δεκαετίας που διατρέχουμε), μία από τις μεγαλύτερες απειλές είναι ο εκφοβισμός στο διαδίκτυο. Οι μεγαλύτερες γενιές κινδυνεύουν κυρίως από επιθέσεις οικονομικού χαρακτήρα, κλοπή ταυτότητας και άλλες επιθέσεις ασφαλείας.

Οι γνώσεις τους γύρω από το συγκεκριμένο θέμα επίσης ποικίλλουν, καθιστώντας τους περισσότερο ή λιγότερο ευάλωτους στις ψηφιακές απειλές. 

Όσον αφορά στη χρήση, τα παιδιά από την ηλικία των 3 ετών χρησιμοποιούν τις συσκευές για να παρακολουθούν βίντεο, ενώ οι μεγαλύτεροι τις χρησιμοποιούν για να παραμένουν συνδεδεμένοι με τις οικογένειές τους. Και για όλους τους ενδιάμεσους, είτε πρόκειται για Millennials είτε για Baby Boomers, οι διαδικτυακές συμπεριφορές είναι διαφορετικές και είναι προφανές ότι υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις ψηφιακής ασφάλειας.

Ωστόσο, είτε είστε ειδικός στην ασφάλεια είτε ένας απλός χρήστης, χωρίς την κατάλληλη προστασία και εκπαίδευση, μπορεί να πέσετε θύμα κακόβουλων παικτών στο διαδίκτυο ανά πάσα στιγμή.
 

Ψηφιακή ασφάλεια στον… αυτόματο;

Γίνεται φανερό ότι δεν υπάρχει μία προσέγγιση για την ψηφιακή ασφάλεια που να ταιριάζει σε όλους.

Είτε πρόκειται για την προσωπική ασφάλεια, την προστασία της ιδιωτικής ζωής και την ασφάλεια του ατόμου είτε για την προστασία μιας επιχείρησης, η λύση δεν είναι καθορισμένη. Η εξατομικευμένη προστασία, ωστόσο, δεν είναι πάντα δυνατή. Οι ανάγκες του καθενός είναι διαφορετικές και το να τους ικανοποιήσει όλους θα ήταν πρακτικά αδύνατο. Ορισμένοι άνθρωποι και επιχειρήσεις προτιμούν να έχουν κάπως μεγαλύτερο ή μικρότερο έλεγχο της προστασίας τους, ενώ άλλοι προτιμούν να μην ασχολούνται καθόλου με αυτήν.

Ίσως η ευκολότερη λύση σε τέτοιες περιπτώσεις είναι να έχουμε προστασία για την οποία δε θα φροντίζουμε εμείς. Κάτι σαν έναν διακριτικό ιππότη που θα προστατεύει τον ψηφιακό μας κόσμο ανά πάσα στιγμή. 

Μια τέτοια λύση είναι όταν η εταιρεία τηλεπικοινωνιών ή ο πάροχος υπηρεσιών διαδικτύου φροντίζει άμεσα για την προστασία μας, ώστε να μην χρειάζεται εμείς καν να ασχοληθούμε. Μια τέτοια λύση μπορεί να ενσωματωθεί σε ένα προϊόν που προσφέρει ο ISP ή η εταιρεία τηλεπικοινωνιών. Αυτή η προσέγγιση ασφάλειας μπορεί να δώσει στους πελάτες ηρεμία, γνωρίζοντας ότι ο πάροχος τους φροντίζει για την ψηφιακή τους ασφάλεια.

Πρόκειται για προϊόντα που παρέχουν πλήρη προστασία από κακόβουλο λογισμικό, προστασία της ιδιωτικής ζωής και προστασία από το phishing σε όλες τις προσωπικές συσκευές. Τέλος, καθιστούν την ασφαλή και προστατευμένη περιήγηση αυτονόητη, διατηρώντας τις συσκευές ασφαλείς και την online περιήγηση ασφαλή από ύποπτα domain και ιστοσελίδες.

Δεν υπάρχουν σχόλια