ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Πώς οι ψηφιακές πλατφόρμες αλλάζουν τα πάντα στις αστικές συγκοινωνίες


 Τα πάντα αλλάζουν οι ψηφιακές πλατφόρμες στο πεδίο των αστικών συγκοινωνιών
. Με την εισχώρηση της τεχνολογίας πλέον οι επιβάτες μπορούν από το κινητό τους να διαλέξουν πως και πότε θα μετακινηθούν ενώ στο μέλλον το "Mobility as a Service" θα γίνει ακόμα πιο έντονο. Ένας επιβάτης θα μπορεί να διαλέγει να μετακινηθεί με όποιο μέσο θέλει, από πατίνι μέχρι τρένο με τη χρήση μιας πλατφόρμας που θα του δίνει τη δυνατότητα να διαλέξει χρόνους και διαδρομές.

Αυτά και περισσότερα συζητήθηαν στο webinar που πραγματοποίησε το ypodomes.com και τέθηκε υπό την αιγίδα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με θέμα “Sustainable Urban Mobility”. To webinar είχε ως στόχο την ανάδειξη του ρόλου της βιώσιμης κινητικότητας στις πόλεις. Οι διαδικτυακές πλατφόρμες διαμορφώνουν και εξελίσσουν διαρκώς το περιβάλλον γύρω από το οποίο κινείται ο άνθρωπος. Παράλληλα, η κινητικότητα συνδέεται άρρηκτα με την ανάπτυξη έξυπνων πόλεων και γίνονται απαραίτητος κρίκος.

Γιάννης Ξιφαράς: Χρειάζεται αλλαγή νοοτροπίας αλλά και κίνητρα στις αστικές συγκοινωνίες

Ο κ. Γιάννης Ξιφαράς ανέφερε πως για να πετύχουμε μια “Βιώσιμη Αστική Ανάπτυξη” εκτός των τεχνικών χαρακτηριστικών θα χρειαστεί και μια αλλαγή στην νοοτροπία των Ελλήνων πολιτών. Μάλιστα έφερε ως παράδειγμα το Λονδίνο όπως το μεγαλύτερο ποσοστό των πολιτών προτιμάει την μετακίνηση με τα ΜΜΜ καθώς είναι γρηγορότερα και φθηνότερα. Παράλληλα η πολιτεία στοχεύει στη βελτίωση των υπηρεσιών. Αυτό θα επιτευχθεί με αύξηση του στόλου των λεωφορείων και εξυγίανση των αστικών μεταφορών.

O Γ.Γ. τόνισε τη σημαντικότητα της ανάπτυξης ψηφιακών εργαλείων που θα παρέχουν πληροφορίες στους χρήστες για να αναπτυχθούν όλες αυτές οι υπηρεσίες.

Ως παράδειγμα ανέφερε πως θα δοθούν κίνητρα στους πολίτες ώστε να κατευθυνθούν στην ηλεκτροκίνηση και να αναπτυχθούν τα αντίστοιχα εργαλεία που θα παρέχουν πληροφορίες για το που υπάρχουν σημεία φόρτισης.

Επιπλέον ανέφερε δύο επιπλέον ψηφιακά εργαλεία. Το ένα θα παρέχει πληροφορίες για τον δακτύλιο, τι οχήματα κυκλοφορούν , σύμφωνα με την πινακίδα, το καύσιμο και την τεχνολογία.

Το δεύτερο θα παρέχει πληροφορίες σχετικά με τις ελεύθερες θέσεις στάθμευσης που μπορεί να υπάρχουν σε μια περιοχή . Στόχος να αποφεύγεται η κυκλική και συνεχόμενη διαδρομή του οχήματος με στόχο την εύρεση θέσης πάρκινγκ, που δημιουργεί τοπικό μποτιλιάρισμα.

Τέλος ο κ. Ξιφαράς ξεκαθάρισε πως το MaaS αποτελεί κομβικό σημείο για το υπουργείο με στόχο να βελτιωθούν οι υπηρεσίες των μεταφορών στο σύνολο τους.

Σαρίτα Βαρούχ: Οχήματα με μηδενικούς ρύπους μέχρι το 2040, 800 εκατ. δολάρια σε οδηγούς για αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων

Την σκυτάλη των τοποθετήσεων παρέλαβε η κ. Σαρίτα Βαρούχ. Η κ. Βαρούχ ανέφερε πως για να επιτευχθεί η Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα σημαντικό ρόλο παίζουν οι ψηφιακές πλατφόρμες. Επίσης ανέφερε πως θα πρέπει η αγορά προωθεί την μείωση χρήσης των ΙΧ. Η χρήση της πλατφόρμας προωθεί την χρήση ταξί για μετακίνηση στην οποία δίνει έμφαση καθώς από το 2019 αυξάνεται συνεχώς η συνεργασία της με επαγγελματίες του είδους.

Επιπλέον η Country Manager Greece της Uber τόνισε πως στρατηγικός στόχος της εταιρείας είναι η ανάπτυξη του κλάδου των ταξί και τα στοιχεία έχουν δείξει πως αυτό επιτυγχάνεται μέσα από τη χρήση πλατφορμών. Οι πλατφόρμες δίνουν πραγματικές εναλλακτικές ώστε να μειωθεί η χρήση των ΙΧ, μέσα από τη διαφάνειας και της τεχνολογίας. Σύμφωνα με τα στοιχεία, τα ταξί συμπληρώνουν τα μέσα μαζικής μεταφοράς, προσφέροντας το πρώτο ή το τελευταίο κομμάτι μιας διαδρομής

Η κ. Βαρούχ αναφέρθηκε και σε μια σημαντική δέσμευση της Uber που αφορά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Η εταιρεία στοχεύει μέχρι το 2040 σε μηδενικές εκπομπές ρύπων καθώς όλα τα οχήματα θα κινούνται με ηλεκτρική ενέργεια, όσον αφορά την Ελλάδα.

Ολοκληρώνοντας η κ. Βαρούχ τόνισε πως η Uber στηρίζει ενεργά τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Μέχρι το 2025 η εταιρεία στοχεύει σε άμεσες επενδύσεις σε παγκόσμιο επίπεδο με περισσότερα από 800 εκατομμύρια δολάρια προς του οδηγούς, για να αλλάξουν τα οχήματα τους.

Ηλίας Γεωργουλάκος: Στο επίκεντρο της Alstom το Mobility as a Service

Στη συνέχεια το λόγο πήρε ο κύριος Ηλίας Γεωργουλάκος . Ο κ. Γεωργουλάκος αναφέρθηκε στην εμπειρία της Alstom και το κέντρο έρευνας smart mobility που αναπτύσσει η εταιρεία. Η ψηφιακή πλατφόρμα συλλέγει δεδομένα από όλα τα κέντρα ελέγχου που έχει κατασκευάσει η Alstom σε παγκόσμιο επίπεδο.

Ο κ. Γεωργουλάκος μίλησε και την ψηφιακή πλατφόρμα της Alstom που έχει τη δυνατότητα να συλλέξει δεδομένα. Η πλατφόρμα αυτή επιτρέπει την επίβλεψη διαφόρων μέσων μαζικής μεταφοράς ταυτόχρονα είπε ο κ. Γεωργουλάκος και με τα στοιχεία αυτά μπορούμε να κάνουμε προληπτική ανάλυση.

Επίσης ο κ. Γεωργουλάκος αναφέρθηκε σε ένα σύστημα που αναπτύσσει η Alstom το οποίο συλλέγει δεδομένα από συγκοινωνιακούς φορείς και βοηθάει στη λήψη αποφάσεων για τη διαχείριση ειδικών καταστάσεων. Επιπλέον συμπλήρωσε πως μέσα από αυτά τα ψηφιακά εργαλεία μπορούν και οι επιβάτες να λάβουν ενημέρωση για ένα έκτακτο γεγονός που συμβαίνει εκείνη τη στιγμή στην διαδρομή τους.

Ολοκληρώνοντας την τοποθέτηση του ο κ.Γεωργουλάκος ανέφερε δύο παραδείγματα απο το εξωτερικό , στη Σαραγόσα και το Μετρό του Παναμά, όπου το ψηφιακό εργαλείο της Alstom παρείχε δεδομένα σε πραγματικό χρόνο με στόχο την άμεση λήψη αποφάσεων για τη βελτίωση των συνθηκών μετακίνησης.

Ιωάννα Παγώνη: Το Mobility as a Service εφικτό μέσα από ψηφιακές πλατφόρμες

Στη συνέχεια το λόγο πήρε η κ. Ιωάννα Παγώνη. Η Επιστημονική Ερευνήτρια Πανεπιστημίου Αιγαίου και μέλος του ΔΣ ΣΕΣ, μίλησε για την ιδέα του “Mobility as a Service”, μέσα από στοιχεία που έχουν προκύψει από ένα ερευνητικό πρόγραμμα.

Η κ. Παγώνη ανέφερε πως η κινητικότητα ως υπηρεσία στηρίζεται στην δημιουργία μιας ενοποιημένης ψηφιακής πλατφόρμας και έχει τον επιβάτη στο κέντρο. Επιπλέον η κ. Παγώνη τόνισε πως μπορούν οι εταιρείες να παρέχουν υπηρεσίες MaaS στους εργαζομένους τους με στόχο την καλύτερη μετάβαση στην εργασία τους.

Η κυρία Παγώνη αναφέρθηκε και στο πρόγραμμα MaaS4ΕU , το οποίο “έτρεξε” πιλοτικά σε τρεις ευρωπαϊκές πόλεις , το Μάντσεστερ , τη Βουδαπέστη και το Λουξεμβούργο.

Ένα ενδιαφέρον στοιχείο που παρέθεσε η Η Επιστημονική Ερευνήτρια Πανεπιστημίου Αιγαίου, είναι πως την υπηρεσία MaaS τη χρησιμοποιούν οι ήδη υπάρχοντες χρήστες. Οι χρήστες ΙΧ δυσκολεύονται να φύγουν από την ιδιωτική μετακίνηση. Επιπλέον οι νέοι φάνηκε να είναι πιο θετικοί στη χρήση τέτοιας υπηρεσίας καθώς χρησιμοποιούν ευρύτερα την τεχνολογία στην οποία βασίζεται το MaaS.

Βασίλης Χαλκιάς: Αλλαγή οχημάτων αλλά και λειτουργίας των αυτοκινητόδρομων

Από την πλευρά του ο κ. Βασίλης Χαλκιάς. Ο Πρόεδρος Παγκόσμιας Οδικής Ομοσπονδίας “International Road Federation” (IRF) και Διευθύνων Σύμβουλος, Αττικές Διαδρομές ανέφερε πως όλο αυτό το οικοδόμημα τoυ Sustainable Urban Mobility θα στηριχθεί στην κοινή χρήση των δεδομένων.

Παράλληλα τόνισε πως ταυτόχρονα με τα μεταφορικά μέσα πρέπει να αλλάξουν και οι αυτοκινητόδρομοι , πρέπει να γίνουν κι αυτοί ευφυείς. Οι δρόμοι, δήλωσε, πρέπει να αποτελέσουν τη βάση για όλες αυτές τις αλλαγές.

Επιπλέον συμπλήρωσε πως πρέπει να εξελιχθεί η τεχνολογία παρακολούθησης των αυτοκινητοδρόμων για να έχουμε δεδομένα σε πραγματικό χρόνο.

Κλείνοντας ο κ. Χαλκιάς ανέφερε πως η αξιοποίηση νέων τεχνολογιών θα είναι προς όφελός τα χρήστη καθώς θα προλαμβάνει τα ατυχήματα, θα αυξήσει την οδική ασφάλεια , θα μειώσει την κυκλοφοριακή συμφόρηση , θα μειώσει τη εκπομπή αέριων ρύπων και παρέχει εξατομικευμένη πληροφόρηση των οδηγών σύμφωνα με τις ανάγκες τους.

Μπεκιάρης: Κίνητρα εναλλακτικών επιλογών

Βασικό σημείο το οποίο έθιξε ο Διευθυντής του Ελληνικού Ινστιτούτου Μεταφορών Ευάγγελος Μπεκιάρης είναι το κίνητρο που έχει ο πολίτης στο να μην συνεισφέρει στους ρύπους επιλέγοντας να περπατήσει ή να πάρει ένα δημόσιο μέσο μεταφοράς “έξυπνο” ή και όχι, εάν δεν έχει ήδη επιλέξει την αγορά ενός ηλεκτρικού οχήματος.

Ένα από τα σημαντικά κίνητρα ενός πολίτη για την επιλογή αυτή είναι η ασφάλεια που αισθάνεται όταν χρησιμοποιεί δημόσια μέσα μεταφοράς αλλά ακόμα και όταν περπατά μέσα σε μια σύγχρονη πόλη η οποία ασφάλεια μπορεί να βελτιωθεί με ψηφιακές διαβάσεις, ποδηλατόδρομους, ηλεκτρικά ποδήλατα, ηλεκτρικά πατίνια και άλλες τεχνολογίες οι οποίες θα κινητοποιούν τον πολίτη να επιλέγει άλλες μορφές μετακίνησης από το όχημά του.

Παναγιώτης Παπαντωνίου: Αναγκαία η περαιτέρω ενίσχυση της κινητικότητας

Η κινητικότητα στις έξυπνες πόλεις ωστόσο πρέπει να ενισχυθεί ωστόσο με τις κατάλληλες πρακτικές ενημέρωσης και συστήματα εύχρηστων εφαρμογών για το ευρύ κοινό ώστε να υπάρξει αρμονία τεχνολογίας και πολιτών κατά τη διάρκεια της μετάβασης στη νέα αυτή εποχή και κατάλληλες νομοθετικές ρυθμίσεις καθώς οι εξελίξεις της τεχνολογίας πλέον είναι τέτοιες που η νομοθετική αρχή πολλές φορές μένει πίσω στην αναγνώριση και στην νομοθέτηση των καινούργιων φαινομένων όπως έγινε με την χρήση των ηλεκτρικών πατινιών σε αστικά κέντρα όπως σημείωσε ο πρόεδρος των Ελλήνων συγκοινωνιολόγων Παναγιώτης Παπαντωνίου.

Ο πρόεδρος των συγκοινωνιολόγων προχώρησε στο να επισημάνει την σημαντικότητα της στάθμευσης για την κυκλοφορία και την κινητικότητα καθώς και το σημαντικό κέρδος για το περιβάλλον αλλά και τους χρήστες που φέρνουν τα νέα συστήματα αυτοματοποίησης στάθμευσης.

Επίσης έσπευσε να σημειώσει ότι για αποτελέσματα ουσίας πρέπει να υπάρξει συνδυασμός μέτρων και πολιτικών ενώ θεώρησε την δημιουργία ενός κεντρικού φορέα για τις μεταφορές ως μια αναγκαία κίνηση καθώς και την ενίσχυση των επενδύσεων προς τις νέες αυτές πρακτικές κινητικότητας.

Δήμος Σαπίδης: Βιώσιμο αστικό μέλλον

Την σημαντικότητα των βιώσιμων λύσεων και την αξιοπιστία τους για την παροχή ενέργειας σε ένα αστικό περιβάλλον το οποίο θα φιλοξενεί σε λίγες δεκαετίες το 70% του παγκόσμιου πληθυσμού και στο οποίο το 25% των ρύπων προέρχεται από τα μέσα μετακίνησης σημείωσε ο Δήμος Σαπίδης CEO της Siemens Mobility ενώ στο ίδιο πνεύμα κινείται και η εταιρία Uber όπως χαρακτηριστικά δήλωσε ο Θανος Μωυσιάδης Public Manager EMEA της εταιρίας.

Συγκεκριμένα ο κύριος Μωυσιάδης δήλωσε ότι ο δρόμος προς τις νέες μορφές κινητικότητας στις “έξυπνες¨πόλεις που διαμορφώνονται είναι από τη μια μεν αναπόφευκτος αλλά από την άλλη πρέπει να συνοδεύεται από τις ανάλογες υποδομές όπως σημεία ταχείας φόρτισης οχημάτων καθώς ουδείς επαγγελματίας οδηγός δεν έχει τη δυνατότητα να ξοδεύει ώρες από τον επαγγελματικό του χρόνο για τη φόρτιση του οχήματός του.

Ιωάννης Γκόλιας: Αστική ευελιξία

Η ευελιξία των δημόσιων μέσων μεταφοράς σε μια “έξυπνη'΄πόλη τέθηκε επίσης ως ζητούμενο καθώς η σπατάλη ενέργειας σε άδεια μέσα και σταθερές ώρες την ίδια στιγμή που άλλα μέσα ασφυκτιούν από κόσμο και οι ώρες αιχμής δεν καλύπτονται δεν μπορεί να συνεχιστεί όπως συμβαίνει για παράδειγμα στο Λυκαβηττό αλλά και σε άλλες περιοχές όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο πρόεδρος του ΟΟΣΑ Ιωάννης Γκόλιας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ευρείας αποδοχής έτυχε η άποψη περί βελτίωσης της κοινωνικής παιδείας πάνω στα θέματα βιωσιμότητας, περιορισμών των ρύπων και επιλογών “πράσινων” εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης αλλά και της χρήσης νέων ψηφιακών πλατφορμών που θα διευκολύνουν τη χρήση νέων μορφών κινητικότητας, τομείς στους οποίους η Ελλάδα βρίσκεται αρκετά πίσω σε σχέση με άλλες Ευρωπαϊκές χώρες αλλά και σε σχέση με τους στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης η οποία έχει θέσει στόχο να γίνει η πρώτη climate neutral ήπειρος μέχρι το 2050.

Δεν υπάρχουν σχόλια